5 nieuwe features voor Dynamics 365 Marketing – 2021 Release Wave 1

Gepubliceerd op 12/05/2021 door | Categorieën: Dynamics 365 Marketing, Microsoft Dynamics 365

In de 2021 Release Wave 1 voor Dynamics 365 Marketing speelt Microsoft uitgebreid in op concrete feedback van klanten. De focus ligt vooral op:

  • diepere personalisatie om klanten te betrekken,
  • meer kanalen om klanten te bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment,
  • en meer inzichten om bedrijfsdoelen te bereiken.

We bekijken 5 opvallende nieuwe features voor marketeers in Microsoft Dynamics 365.

1. Realtime Customer Journeys (preview)

Een nieuwe en veelgevraagde mogelijkheid in Dynamics 365 Marketing is het realtime activeren van Customer Journeys. Deze nieuwe feature bestaat uit een intuïtieve ontwerper waarmee u klantreizen kan creëren en in realtime lanceren volgens interacties van klanten op dat moment. Door direct te reageren op klantgedragingen zal u klanten gerichter kunnen stimuleren tot een effectieve aankoop.

Klantreizen kunnen worden geactiveerd op basis van zowel fysieke klantinteracties (bv. een winkelbezoek en verbinding met wifi) als virtuele klantinteracties (bv. bezoek van online shop).

Dynamics 365 Marketing realtime interactions
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Hoe het precies werkt ziet u in onderstaande demo gepresenteerd op Microsoft Ignite 2021.


2. Nieuwe e-maileditor

Met de nieuwe e-maileditor is het nu nog eenvoudiger om gepersonaliseerde e-mails te creëren vanuit de Marketing app. De nieuwe editor bevat:

  • een moderne look & feel met veel meer bewerkingsruimte, dankzij een compactere header en aanzienlijk minder tabbladen en menu’s.
  • een nieuwe point-and-click interface om e-mails te personaliseren met dynamische content,
    zoals het weergeven van een inhoudsblok op basis van een voorwaarde of het toevoegen van lijsten met bijvoorbeeld aangekochte producten.
  • een digitale bibliotheek om bestanden te uploaden en te verzamelen op één plaats. AI-technologie analyseert vervolgens alle nieuwe toegevoegde bestanden en geeft deze een eigen tag. Op basis hiervan beveelt de editor u afbeeldingen, video’s, documenten, … aan die binnen de context van uw e-mailbericht passen.
Dynamics 365 Marketing digitale bibliotheek
(Klik op de afbeelding om te vergroten)
  • meer bewerkingsmogelijkheden, zoals meer flexibele lay-outs, eenvoudiger aanpassen van afbeeldingsformaten, aanpassen van de hoogte van tekstregels – dit alles zonder html-code. Wilt u toch nog de html-editor gebruiken, dan kan dit natuurlijk nog altijd. Deze bevat trouwens ook opnieuw enkele verbeteringen.
Dynamics 365 Marketing new email editor more editing capabilities
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

3. Betere integratie met Microsoft Teams

Er is nu een diepere integratie van Teams-webinars met Dynamics 365 Marketing. Als marketeer kan u een gebeurtenis maken in Dynamics 365 Marketing en vervolgens kiezen voor Microsoft Teams als de provider voor uw online event. Wanneer uw genodigden dan deelnemen aan het webinar, worden er automatisch registratie- en incheckgegevens opgeslagen in Dynamics 365.

Deze gegevens omvatten nu ook details over de betrokkenheid van deelnemers. Zo kan u onder andere controleren welke registranten effectief wel of niet hebben deelgenomen, hebben geannuleerd, hoe lang deelnemers aanwezig waren bij het webinar, enz. Op basis van deze informatie kan u dan segmenten maken om gepersonaliseerde vervolgacties in te plannen.

Dynamics 365 Marketing Teams webinar integration
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

4. AI gegenereerde segmenten

Gebruik in Dynamics 365 Marketing AI gegenereerde segmenten die zijn gemaakt door Dynamics 365 Customer Insights en die zijn gebaseerd op kwantitatieve kenmerken zoals “Recency” (hoe recent heeft een klant een aankoop gedaan), “Frequency” (hoe dikwijls doet de klant een aankoop) en “Monetary value” (hoeveel heeft de klant besteed). Door deze segmenten toe te passen, kan u uw targeting en klantreizen verder verfijnen om doelgerichte marketingcampagnes te voeren. Denk bijvoorbeeld aan heractiveringscampagnes voor inactieve klanten of exclusieve ambassadeurscampagnes voor uw beste klanten.

Dynamics 365 Marketing AI gegenereerde segmenten
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

5. Pushmeldingen naar mobiele app

Vanuit Dynamics 365 Marketing kan u nu prachtige, gepersonaliseerde pushmeldingen verzenden naar klanten die uw mobiele app hebben geïnstalleerd. Zo kan u hen gemakkelijk en snel op de hoogte brengen van speciale aanbiedingen of gepersonaliseerde berichten met afbeeldingen, video en geluid versturen.

Microsoft Dynamics 365 Marketing pushmeldingen
(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Meer lezen over de 2021 Release Wave 1?

>> Highlights Dynamics 365 & Power Platform – 2021 Release WAVE 1
>> Releaseplan Dynamics 365 – 2021 Release Wave 1 (online)


Wilt u graag meer weten over deze nieuwe functies voor Dynamics 365 Marketing? Of overweegt u om Dynamics 365 Marketing in uw organisatie te implementeren en wilt u graag een demo?


Lees meer

Moderniseer je service met AI-gestuurde Dynamics 365-oplossingen: event recap
Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!