Verkopen is net als verleiden

Gepubliceerd op 14/02/2019 door | Categorie: Tips, tricks & how-to's

Speciaal voor Valentijn  hebben we het over de gelijkenissen tussen verkoop en “het spel der verleiding”, omdat elke verkoper iets kan opsteken van Casanova.

Verkopen of daten, beide vereisen het nodige geduld, (een beetje) charme, oprechte interesse en strategisch inzicht. Eerst en vooral moet u de juiste persoon vinden om te versieren, iemand met wie het wel iets zou kunnen worden. Als verkoper moet u die klanten weten te vinden die voor u interessant zijn. Net zoals voor het echte liefdesleven, bestaan er voor de bedrijfswereld ook enkele hulpmiddelen om een juiste date te vinden.

Net IT CRM Blog: Verkopen is als verleiden

LinkedIn: dé datingsite voor potentiële partners

De uitdrukking “there’s plenty of fish in the sea” is zeker van toepassing op LinkedIn, want daar bevinden zich de meeste potentiële kopers van uw diensten. Zoals op een datingsite kan u hier op zoek gaan naar interessante profielen. Als u uw doelwit hebt gevonden, dan komt het er op aan om op gepaste wijze de conversatie te starten. Doe dit zeker niet te pusherig, want – net zoals bij daten – verliest u uw aantrekkelijkheid als u opdringerig overkomt.

Er zijn verschillende manieren om de conversatie te starten. U kan bijvoorbeeld reageren op updates die een prospect op zijn LinkedIn-profiel heeft geplaatst. Of u kan op zoek gaan naar “gemeenschappelijke connecties” en aan één van uw connecties vragen om u te introduceren.

Het is geen geheim dat uiterlijk een rol speelt, ook in de verkoop. Schenk daarom de nodige aandacht aan uw eigen LinkedIn-profiel. Een profielfoto waarop u glimlacht en zelfvertrouwen uitstraalt, geeft u een goede kans om aantrekkelijk over te komen.

Ga niet meerdere keren kijken naar iemands LinkedIn-profiel zonder de interactie aan te gaan, want dan lijkt u op een stalker. Open het gesprek snel na het eerste oogcontact en probeer een waardevolle input te leveren aan uw gesprekspartner. Probeer origineel uit de hoek te komen om te vermijden dat u het prille contact dood klopt met saaiheid. Zorg voor een persoonlijke benadering. Ga ook nooit té direct en té confronterend op uw doel af om te voorkomen dat u op plotse weerstand botst.

>> Lees ook: Social Selling via LinkedIn Sales Navigator en Dynamics 365

Praat niet teveel over uzelf

Een grote afknapper tijdens een eerste date is teveel over uzelf praten: klagen over uw ex, uw job, uw drukke leven, … . Hoe vervelend is het niet om naar iemand te luisteren die alleen maar over zichzelf praat? Dat is net zo bij het verkopen. Een succesvolle verkoper luistert vooral en probeert zo de zakelijke wensen en uitdagingen te achterhalen. Als verkoper moet u te weten komen met welke informatie u de klant in kwestie kan helpen.

Volgens een onderzoek van TOPO wil 76% van de klanten dat verkopers zich gedragen als betrouwbare adviseurs die hen informatie en advies geven. Verkoopteams die hierin slagen hebben 2x meer kans om hun quota te behalen.

Wat is de volgende stap?

De eerste date is voorbij en u heeft het gevoel dat er een klik is. Wat nu? Welke volgende stap moet u zetten? Zou u nog eens bellen? Of toch nog even wachten? In het echte liefdesleven moet u wat op uw gevoel afgaan. In de verkoopwereld bestaat er gelukkig technologie die u kan helpen.

Zo ontwikkelde Microsoft op basis van artificiële intelligentie enkele producten die helpen om de “next-best-actions” te bepalen.

  • Dynamics 365 Sales Insights is ook een handige applicatie om meer inzicht te krijgen in de “gezondheid” van een klantrelatie en te bepalen of de relatie de goede kant uitgaat of dreigt stuk te springen. De applicatie analyseert alle klantinteracties opgeslagen in uw Dynamics 365 Sales- en Office 365-databases. In het blogartikel “Slimmer verkopen met artificiële intelligentie” leest u meer over hoe Sales Insights verkopers helpt om succesvoller te zijn.
  • Dynamics 365 Customer Insights analyseert dan weer klantgegevens uit verschillende interne en externe databronnen en stelt zo unieke klantprofielen samen. Als verkoper kan u op basis van deze klantprofielen persoonlijkere, één-op-één interacties uitwerken. Lees meer deze tool in het blogartikel “Aan de slag met heldere klantinzichten via Dynamics 365 Customer Insights“.

Happy Valentine’s day! ♡


Lees meer

AI voor Sales: De sales-contradictie – efficiënter werken én meer persoonlijke relaties bouwen.
5 tips voor het beheer van beveilingsrollen in Microsoft Dynamics 365
Hoe datakwaliteit verbeteren in uw CRM toepassing?

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!