Gepubliceerd op 25/05/2021 door Hans Van de Velde | Categorieën: CRM, Tips, tricks & how-to's
Bevat uw CRM toepassing onvolledige, verouderde of dubbele klantgegevens? Ongetwijfeld, want datakwaliteit degradeert snel. Mensen veranderen van job, personen en ondernemingen verhuizen, straten veranderen soms van naam of worden hernummerd, bedrijven fusioneren of stoppen, organisaties veranderen hun commerciële naam enz.
Als een systematische aanpak ontbreekt, dan kan de datakwaliteit in uw CRM toepassing lelijk fout lopen. En een slechte datakwaliteit is schadelijk voor uw marketing, verkoop en dienstverlening.
Bij een gebrekkige datakwaliteit in CRM:
Gevolg: u verliest het 360° zicht op de klant en uw CRM strategie lijdt daaronder.
We kunnen stellen dat datakwaliteit een zaak is van iedereen. Het is zeker zo dat elke medewerker zijn steentje moet bijdragen aan correcte gegevens in CRM. Toch raden we aan om specifieke medewerkers in uw organisatie de rol van “datamanager” te geven. Die medewerkers geeft u dan toegang tot de nodige technische tools om aan datakwaliteit te werken.
Naast de technische tools is er ook een actieplan nodig. Let wel, voor dit actieplan is er geen “one-size-fits-all” omdat het juiste actieplan verschilt van organisatie tot organisatie.
Hieronder geven we een overzicht van maatregelen die deel kunnen uitmaken van een effectief actieplan in de strijd tegen slechte datakwaliteit.
Voor de invoer van data kan u medewerkers automatisch assisteren door:
💡 Extra tip voor verplichte invulvelden: het komt erop aan om een correct evenwicht te vinden zodat uw medewerkers niet geblokkeerd worden om accounts of contactpersonen in CRM aan te maken. Zo kan u verplichte invulvelden automatisch aanpassen naargelang het gebruikersprofiel en de stap in het business proces. Beperk bijvoorbeeld de verplichte gegevens bij de aanmaak van een “sales prospect” in B2B tot voornaam, naam, e-mailadres, functie en bedrijfsnaam. Zodra deze prospect een klant wordt, dan kan u ook het facturatieadres en het ondernemingsnummer automatisch verplicht maken.
Maak uw eindgebruikers bewust van het belang van datakwaliteit (mocht dit nog niet het geval zijn).
Als afspraken door een eindgebruiker niet altijd nageleefd worden, dan is het aangewezen om de security rechten van die specifieke gebruiker aan te passen.
Denk altijd na over de vraag wie u de rechten wil verlenen om:
Let ook altijd op met de rechten om gegevens te verwijderen. Het is absoluut te vermijden dat het beheer van datakwaliteit zou leiden tot verlies van gegevens. Daarom raden we aan om extreem zuinig om te springen met Delete-rechten.
Dubbele gegevens veroorzaken verwarring en een onvolledig klantbeeld als de gerelateerde gegevens verspreid zitten over twee of meerdere klantrecords. Het gevecht tegen duplicaten wordt op twee fronten gestreden: preventie en remediëring.
Preventieve stappen:
Zelfs al doet iedereen zijn best… “duplicates happen” ;-). En dan zit er niets anders op dan de dubbels op te lossen. Hoe u dit doet? Door regelmatig duplicatendetectie uit te voeren in uw CRM toepassing. Doorloop de gevonden dubbels en voeg ze samen (i.e. merge duplicates). Als u de dubbele records samenvoegt, kies dan het hoofdrecord naar waar alle gerelateerde gegevens moeten worden herkoppeld. Op niveau van het record zelf kan u zelfs op veldniveau kiezen welke informatie u op het samengevoegde record wil laten komen.
Een krachtig hulpmiddel om de kwaliteit van klantgegevens correct te houden is door uw CRM toepassing te integreren met andere betrouwbare databronnen. Hierdoor kan u klantgegevens automatisch verrijken, corrigeren en up-to-date houden.
Enkele voorbeelden van betrouwbare databronnen waarmee het (afhankelijk van uw specifiek bedrijfsdoel) interessant kan zijn om te integreren:
• Trends Top
• Verrijkte Kruispuntbank Ondernemingen
• Graydon
• LinkedIn Sales Navigator. Zo is er een standaard integratie mogelijkheid tussen Dynamics 365 & LinkedIn Sales Navigator >> Meer info
• …
Datakwaliteit is geen éénmalig project, maar een blijvende opdracht voor een datamanager en elke medewerker met de nodige rechten om gegevens te beheren.
Taken die de datamanager op regelmatige tijdstippen moet doen:
Wat als een medewerker een probleem met datakwaliteit ontdekt, maar zelf niet de nodige rechten heeft om het probleem te verhelpen? Eventueel kan u gewone gebruikers de mogelijkheid geven om records in uw CRM toepassing te vlaggen om te laten nakijken door de datamanager. De lijsten van de gevlagde records moeten dan natuurlijk ook regelmatig opgevolgd worden.
De datakwaliteit in uw CRM toepassing is van onschatbare waarde! Ga daarom meteen aan de slag met de tips in dit blogartikel om uw data in CRM betrouwbaar en bruikbaar te houden.
Wilt u werk maken van datakwaliteit in uw CRM toepassing in Microsoft Dynamics 365? Laat u begeleiden door Net IT om de best passende aanpak te bepalen.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!