Gepubliceerd op 25/10/2022 door Hans Van de Velde | Categorie: Microsoft Dynamics 365
Van oktober 2022 tot maart 2023 rolt Microsoft de honderden nieuwigheden en verbeteringen uit die aangekondigd waren in de plannen van de “2022 release wave 2“. De gedetailleerde plannen kan u raadplegen op de website van Microsoft in 2 afzonderlijke delen:
Een goede manier om op de hoogte te blijven van de updates en te zien welke nieuwe functies beschikbaar zijn om te testen, is door volgende website in de gaten te houden: experience.dynamics.com/releaseplans.
Hieronder geven we een opsomming van de zaken die ons het meest in het oog sprongen in de 2022 Release Wave 2.
Onze collega Kenneth Willems nam de release plannen door en maakte een selectie van de meest interessante nieuwigheden voor model-driven apps die hij demonstreert in onderstaande video (in volledig scherm te bekijken):
In onderstaande video van Microsoft komen een aantal nieuwe features in Dynamics 365 Sales aan bod, zoals:
De nieuwe Segment Builder laat toe om segmenten te maken op basis van attribuutgegevens van contacten en leads. Marketingteams zullen kunnen segmenten maken met behulp van een bijgewerkte drag-and-drop-builder of zoekopdrachten in natuurlijke taal.
Attributen kunnen in het rechterdeelvenster worden geselecteerd en aan query’s worden toegevoegd waarvoor geen gespecialiseerde kennis van complexe datastructuren vereist is.
In vergelijking met het huidige proces, zal de nieuwe editor tijdens het creatieproces ook een schatting en preview van ledenaantallen mogelijk maken.
Met frequency cap-functie kan marketing het aantal berichten beperken dat gedurende een bepaalde periode naar klanten wordt verzonden via meerdere kanalen, per kanaal of journey. Deze functie is ontworpen om berichtmoeheid te voorkomen en afmeldingen als gevolg van “over-exposure” te voorkomen. Deze functie maakt het mogelijk frequentielimieten per kanaal en journey in te stellen.
Algemene beschikbaarheid is voorzien vanaf februari 2023. Voor meer info: Prevent message fatigue with message limits | Microsoft Learn
Marketing organisaties die voor meerdere merken werken, zullen in Dynamics 365 real-time marketing e-mails en formulieren kunnen hergebruiken voor meer dan 1 merk dankzij de introductie van Brand Profile records waarop merk-specifieke informatie kan geconfigureerd worden en dynamisch ingevoegd kan worden in de e-mail en op het formulier. Bovendien zullen de analytics ook per merk kunnen bekeken worden.
In real-time marketing komt een nieuwe intuïtieve formuliereditor met extra sjablonen, intelligente formulieren om velden te tonen/verbergen op basis van eerdere interacties en met geavanceerde formuliervalidatie.
In real-time marketing Journeys wordt het mogelijk om activiteiten te creëren, sequences in D365 Sales te activeren of leads te routeren naar de juiste sales professional.
Naast de standaard real-time marketingkanalen zoals e-mail en sms, zal men in Journeys ook via custom kanalen (zoals WhatsApp) berichten kunnen afleveren.
Om complexere cases af te handelen moet men soms vragen aan experts kunnen stellen. Customer support swarming is een nieuwe geïntegreerde Teams-functie die toelaat om samen te werken op specifieke cases. In de nieuwste release is de gebruikerservaring verbeterd voor het beheer en de rapportering van swarms. Zie onderstaande video voor meer uitleg over customer support swarming:
Mogelijkheid wordt voorzien om bestanden te embedden, hiernaast wordt het mogelijk in de rich text-editor om een standaard lettertype (en lettertype-grootte) in te stellen.
In de KPIs komt nu ook de tijd dat case actief en on-hold heeft gestaan, zodat het aftoetsen van service level agreements meer inzichtelijk wordt.
Updates in de unified routing:
Er worden nieuwe dashboards uitgebracht om real-time inzicht te bieden in workloads en agents. Deze omvatten gemiddelde wachttijden, wachtrijlengtes en agentcapaciteit.
Administrators kunnen meer velden uit Cases en Knowledge Base Articles selecteren die kunnen worden gebruikt om de artikels proactief aan agenten aan te bevelen vanuit een actieve Case.
In de vorige release kwamen al nieuwe grid-controls beschikbaar voor model-drive apps met infinite scrolling en inline editing features in views en sub-grids. Microsoft zal nog bijkomende mogelijkheden aan grid controls toevoegen:
Algemene beschikbaarheid voorzien in maart 2023. Voor meer info: Grid control support for grouping, aggregation, nested grids | Microsoft Learn
Er komt een nieuwe editor in het Power Platform admin center om security rollen en privileges te beheren.
Het beheer van business units, Dataverse teams en access team templates zal voortaan niet langer in de oude legacy web client interface moeten gebeuren, want deze wordt vervangen door een nieuwe interface in het Power Platform admin center.
Microsoft Power Pages was eerder al aangekondigd als een nieuwe pijler van het Power Platform (zie eerdere blogpost: Low-code business websites met Power Pages (in preview)), een enterprise-grade, low-code oplossing voor het maken, hosten en beheren van portals. Power Apps-portals zullen overstappen op deze nieuwe ontwerpervaring. Microsoft heeft nog niet bevestigd wanneer Power Pages algemeen beschikbaar zal zijn, maar tijdens deze release wave zal het nieuwe templates uitbrengen om processen voor onboarding van werknemers en vergunningsaanvragen af te handelen.
TIP: laat Net IT voor u de major updates opvolgen zodat uw medewerkers steeds vlot kunnen blijven werken en u geen business opportuniteiten onbenut laat.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!