Gepubliceerd op 26/09/2022 door Hans Van de Velde | Categorie: Marketing automation
Microsoft introduceert meer mogelijkheden in Dynamics 365 Marketing aan een versneld tempo. Dynamics 365 real-time marketing bundelt de nieuwste features. Hieronder gaat we dieper in op de laatste updates die ons het meest in het oog sprongen.
In D365 Marketing werd een set nieuwe features toegevoegd in een nieuwe area “Real-time marketing“. De bestaande features werden ondergebracht in een aparte Area “Outbound marketing“.
Onderstaande figuur maakt duidelijk welke features in welke area vervat zitten en toont ook dat er een “overlap” bestaat, m.a.w. bepaalde features zijn beschikbaar in een verschillende vorm onder beide Area’s. De “oude” versie van de features blijft dus beschikbaar in de “Outbound marketing” area zodat alle bestaande automations blijven werken en ook aanpasbaar blijven.
Geleidelijk aan zouden àlle bestaande features uit “Outbound marketing” vernieuwd worden. Dit betekent dat als er geen reden is om gebruik te blijven maken van de oude versie van een feature, dat het aangeraden is om gebruik te maken van de nieuwste versie onder de “Real-time marketing” area. Hieronder bekijken de meest opvallende “real-time marketing” features.
Elke interactie of aanpassing van Dynamics 365 data in Dataverse en waar een Contact aan gekoppeld is, dat kan een trigger zijn in een Journey (i.e. een gepersonaliseerde marketing automation flow op de betrokken contact). Bovendien kan je verder op de meest fijnmazige manier condities toevoegen om exact te bepalen in welke specifieke gevallen de trigger van toepassing is. Bijvoorbeeld, als men de Email Bounced trigger gebruikt, dan kan men verder filtering toepassen om enkel voor specifieke bounces een Journey te starten voor de betrokken Contact.
Dit is een wezenlijk verschil met “Outbound marketing”, waar contacten doorgaans alleen aan een Customer Journey worden toegevoegd wanneer ze in een (statisch of dynamisch) Segment terechtkomen.
Er zijn tal van triggers out-of-the-box beschikbaar. Bovendien kan je je eigen trigger maken (i.e. custom trigger) en dat schept écht ruime mogelijkheden voor automatisatie via de nieuwe Journeys.
Een trigger kan gebruikt worden om een Journey te starten maar bovendien kan je een Custom Trigger maken om te activeren in een lopende Journey, bijvoorbeeld om een Power Automate flow te starten.
Met een Power Automate flow kan je heel geavanceerde automatisatie configureren die de standaard mogelijkheden van de Journey zelf ver overstijgt. M.a.w. de mogelijkheden van Journeys zijn quasi onbeperkt geworden dankzij de Power Automate integratie.
Hieronder tonen we een voorbeeldje van een custom trigger die toelaat om een Contact in te delen in een bepaalde categorie door er een gerelateerd record (van custom entiteitstype “Tag”) aan te koppelen. Via de custom trigger kan je dan doorgeven welk Tag-record aan de Contact dient gekoppeld te worden. Een soortgelijke trigger kan trouwens ook toegepast worden om de link tussen het Contact- en Tag-record opnieuw te verwijderen.
Ook nieuw in “Real-time marketing” emails is dat je de inhoud van een e-mailbericht dynamisch kan aanpassen in functie van het profiel van de ontvanger door “conditional content rules” te configureren. Dit betekent dat je afhankelijk van het klantprofiel andere inhoud in de email kan laten verschijnen zónder gebruik te maken van programmeercode. Conditional content is momenteel beschikbaar als een “preview feature” voor Dynamics 365 Marketing.
In een Journey kan je dynamisch vertakken in een flow afhankelijk van een eigenschap van de Contact (of afhankelijk van gerelateerde data dat aan de Contact hangt). Na de vertakking kan je de verschillende zijtakken opnieuw op de bovenliggende tak laten samenkomen. Dit laatste is een aanzienlijke vooruitgang t.o.v. de Customer Journeys in de Outbound marketing waar vertakkingen niet opnieuw kunnen samenkomen.
SMS stelt u in staat om snel met uw klanten te communiceren. Het is echter niet genoeg om alleen maar berichten te versturen, je moet ook hun reacties automatisch kunnen verwerken. Nu bestaat de mogelijkheid om Journeys te bouwen op basis van antwoorden op uw verzonden SMS-berichten. Maak eenvoudig aangepaste trefwoorden en voeg ze toe aan uw berichten in Journeys om het gesprek met uw klanten te automatiseren.
Op niveau van de tijdslijn zie je voortaan de digitale marketing touchpoints in een chronologisch overzicht tussen de sales en customer service activiteiten door. Zo zie je dus ook een website visit, marketing e-mail received, marketing e-mail opened, marketing e-mail clicked, enz. op de Contact staan. Dit zorgt dus voor een volledig chronologisch overzicht op de communicatie met een klant in één beeld.
Ook een knappe feature is dat gebruikers in de tijdslijn kunnen zoeken en filteren op de marketing entries en in het geval van een marketing email de preview kunnen bekijken die de klant ontvangen heeft.
Marketingteams kunnen werken aan Emails, Journeys, Marketing Pages enz., en in dezelfde interface in contact blijven met collega’s via Microsoft Teams. De Teams-integratie is nu beschikbaar voor Dynamics 365 Sales- en Customer Service-apps, en wordt later in 2022 ook algemeen beschikbaar voor Dynamics 365 Marketing app.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!