Gepubliceerd op 10/10/2023 door Jelle Ongenaet | Categorieën: Marketing and sales, Sales, Tips, tricks & how-to's
In deze blogpostreeks “AI voor Sales” bereiden we salesmanagers voor op het verwerven van praktische inzichten over de implementatie van next-generation AI. Ontdek hoe je de productiviteit van verkoopteams, teamprestaties en klantbeleving kunt optimaliseren. Welkom bij een serie blogposts die de zakelijke mogelijkheden van geavanceerde AI verkent.
Bedrijven verwachten van salesteams dat ze efficiënter werken én meer persoonlijke klantrelaties creëren. Zonder de juiste tools zijn deze doelen tegenstrijdig. Terwijl verkopers zich volproppen met leads, besteden ze meer tijd aan het schrijven van e-mails en het jongleren met gegevens en minder tijd aan het benaderen van veelbelovende prospects.
Wat ontbreekt is een manier om gegevens te begrijpen en in hun voordeel om te zetten. Daarom heeft de volgende generatie AI het potentieel om prestaties te transformeren.
Het kan verkopers in staat stellen om onmiddellijk de meest kritieke gegevens aan het licht te brengen, nieuwe en originele inhoud te genereren en CRM-taken te automatiseren. Het stelt leidinggevenden ook in staat om te ontdekken welke verkoopinspanningen werken en waarom, en geeft ze inzichten om strategische beslissingen te onderbouwen.
68% van de bevraagde mensen zegt niet genoeg ononderbroken focus time te hebben tijdens de werkdag.
De sleur verminderen: Richt je op het opbouwen van relaties door taken te vereenvoudigen of te automatiseren.
Gegevens verbinden: Beantwoord vragen van klanten onmiddellijk met eenvoudige toegang tot de juiste informatie in de werkstroom.
Verkoop optimaliseren: Houd de vaart erin met aanbevelingen en herinneringen op basis van AI.
Voortdurend verbeteren: Leer wat werkt uit real-time analyse van gesprekken en interacties voor betere coaching en prestaties.
AI optimaal benutten vereist meer dan alleen het inschakelen van de tools. Het is essentieel om de juiste mogelijkheden te kiezen, mensen correct te trainen om AI te gebruiken en de privacy en beveiliging van gegevens te waarborgen. In deze reeks van blogposts helpen we je het beste te maken van deze opkomende game-changer met inzichten over:
“Deze nieuwe generatie AI zal de sleur van het werk wegnemen en creativiteit ontketenen. Er liggen enorme kansen voor AI-tools om digitale schulden te verlichten, AI-vaardigheden op te bouwen en werknemers meer mogelijkheden te geven.”
Satya Nadella – Voorzitter en CEO, Microsoft
Het aantal algemene en verkoopspecifieke AI-tools op de markt is aanzienlijk gegroeid en biedt veel opties. De beste manier om de juiste te kiezen voor je bedrijf is om cruciale use cases en pijnpunten te matchen met de mogelijkheden van een bepaald platform.
Uit een onderzoek van Microsoft waarin gevraagd werd naar werken in 2030, gaven mensen aan dat ze de meeste waarde zouden hechten aan veranderingen die hen tijd besparen, waardoor ze werk van hoge kwaliteit kunnen produceren en sneller nieuwe vaardigheden kunnen leren. Nog specifieker, 85 procent wil digitale tools die hen helpen flexibeler te zijn, dagelijkse taken te automatiseren en informatie toegankelijker te maken.
Gemakkelijk te leren en te adopteren zijn.
Medewerkers hebben het gevoel dat hun tijd schaars en waardevol is – er is een grens aan hoeveel moeite ze willen doen om een nieuwe tool te leren als de oude manier “goed genoeg” lijkt.
een merkbare impact maken.
De beste AI-ervaringen voelen onmiddellijk transformerend aan voor werknemers. Ze kunnen iets dat pijnlijk en vervelend was, makkelijk maken en zelfs leuk.
Medewerkers vrijer maken om creatiever te zijn.
Mensen willen hun vaardigheden en kennis op een zinvolle manier gebruiken. AI moet hen helpen zich te concentreren en te engageren zodat ze hun beste werk kunnen doen.
mensen in de bestuurdersstoel houden.
AI moet aanvoelen als een copiloot, niet als een robotoverheerser. Mensen in het middelpunt houden is essentieel voor adoptie, resultaten en ethisch gebruik.
Jouw reis naar het versterken van je verkoopteam met AI is uniek. Als je weet wat het allemaal kan en hoe het aansluit bij de behoeften van jouw team, kan je de juiste tools kiezen.
Het nut van de volgende generatie AI hangt af van de gegevens waartoe het toegang heeft en het aantal manieren waarop medewerkers ermee kunnen communiceren. Oplossingen die werken met bestaande technologie en gegevens in uw organisatie geven u een voorsprong bij het stimuleren van adoptie en ROI. Hier zijn alvast twee cruciale vragen om te stellen.
Veel leveranciers bieden standalone AI-tools. Het is echter gemakkelijker om adoptie en waarde te creëren als de next generation AI wordt geïntegreerd in de gewone werkdag. Het is zinvol om op zoek te gaan naar tools die deel uitmaken van een volledig platform of die samenwerken met je bestaande investeringen in technologie.
Als werknemers AI gebruiken die werkt met de gegevens van je bedrijf, met name CRM, kunnen ze gemakkelijker gepersonaliseerde content maken en bruikbare inzichten krijgen. AI-systemen die verbonden zijn met een uniform dataplatform helpen mensen silo’s te doorbreken en een 360-graden klantbeeld te krijgen.
Wil je nog meer inzichten over het grote voordeel dat het gebruik van AI je kan opleveren? Download en lees dan dit E-book over ‘The AI Advantage’ van Microsoft of duik meteen in onze volgende blogpost van de “AI voor Sales” reeks. Ontdek hoe je de focus en productiviteit van je verkoopteam naar nieuwe hoogten kunt brengen, terwijl je tegelijkertijd klantrelaties een persoonlijke touch geeft. of Ontdek hoe je jouw sales kan trainen voor AI-adoptie en er voor zorgt dat AI verantwoord gebruikt word. Mis het niet! Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in AI en verbeter je zakelijke strategieën.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!