Gepubliceerd op 19/03/2015 door Jan Hofman | Categorie: Microsoft Dynamics 365
Als ondernemer wil u op lange termijn een succesvolle onderneming uitbouwen. Eén van de belangrijkste sleutelfiguren in dat succesverhaal zijn uw klanten. Ontdek hier 5 voordelen van klanttevredenheid voor uw bedrijf.
Klanten zijn tot 5 maal sneller bereid om te veranderen van leverancier als ze zich slecht behandeld voelen dan wanneer het product of de dienst te duur is of de kwaliteit te wensen over laat. Een ongeïnteresseerde indruk zorgt ervoor dat klanten niet meer wensen te kopen bij u. In plaats van te klagen, veranderen klanten veelal gewoon van leverancier.
Klanten die u verliest door een te lage tevredenheid zal u moeilijk kunnen vervangen. Ontevreden klanten verdwijnen immers niet zomaar naar de achtergrond. Ze vertellen aan vrienden en familie hoe ze behandeld werden (bovendien verspreid negatieve reclame nu veel sneller via sociale media). Niets kost uw onderneming meer dan een ontevreden klant. U hebt er dus alle belang bij om te luisteren naar de problemen of klachten van uw klanten. Wanneer u een oplossing biedt voor het probleem kan u een ontevreden klant omzetten naar een trouwe klant. Wat geldt voor negatieve reclame geldt omgekeerd ook voor positieve reclame. Tevreden personen keren terug en laten anderen weten welke service u hen biedt.
Tevreden klanten hebben minder problemen om een meerprijs te betalen voor uw producten en diensten. Klanttevredenheid resulteert in loyaliteit wat op zijn beurt zorgt voor een omzetstijging en een groter marktaandeel.
Meer gemotiveerde werknemers zorgen ervoor dat uw klanten nog beter bediend worden. Meer tevreden klanten verhogen de motivatie van uw werknemers. Het is een klassiek kip-en-ei scenario. In principe maakt het niet uit wat eerst kwam, beide factoren beïnvloeden elkaar op een positieve mekaar versterkende manier.
Bedrijven met een hogere klanttevredenheid hebben 3 gemeenschappelijke elementen die de link leggen tussen klant en werknemer:
Tevreden klanten zorgen voor een aantal competitieve voordelen:
Tevreden klanten zorgen voor een verlaging in kosten. Minder klachten of problemen zorgen er b.v. voor dat u het aantal garantiegevallen of reparaties op locatie kan beperken tot een minimum. Ook uw salesafdeling zal in een kortere tijdspanne deals kunnen afronden. De reputatie is immers al opgebouwd en de klant heeft voor meer dan de helft zichzelf reeds overtuigd.
Er is minder kennisoverdracht nodig omdat u uw klanten goed kent. U begrijpt hun wensen en doelen beter. Hierdoor bent u in staat om de klant onmiddellijk met de juiste persoon in contact te brengen.
De klanten zijn het meest waardevolle bezit van elk bedrijf. Het komt erop aan om uw klanten tevreden te houden zodat ze bij u blijven. Microsoft Dynamics 365 laat u toe om uw klantendienst met meer inzicht te beheren en de klanttevredenheid te meten.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!