Gepubliceerd op 26/06/2016 door Jan Hofman | Categorieën: CRM, Microsoft Dynamics 365, Microsoft nieuws, Social
Onderstaande foto is wellicht de meest bekeken foto in de techwereld de voorbije 2 weken. Met deze foto kondigde Microsoft op 13 juni aan dat ze LinkedIn, het grootste zakelijke sociale netwerk, gekocht heeft. Het is de eerste grote overname van Satya Nadella sinds hij in februari 2014 voormalig Microsoft CEO Steve Ballmer opvolgde.
Wat Satya Nadella precies van plan is met LinkedIn is nog niet helemaal duidelijk. In zijn interne memo gaf hij alvast iets meer toelichting aan zijn werknemers: “Deze deal brengt ’s werelds toonaangevende professionele cloud samen met ’s werelds grootste professionele netwerk”. Verder in zijn memo: “De manier waarop mensen een job vinden, vaardigheden opbouwen, verkopen, succesvol worden, … vereist een geconnecteerde professionele wereld. Het vereist een levendig netwerk waarbij professionele informatie van LinkedIn gecombineerd wordt met informatie uit Office 365 en Dynamics. Deze combinatie zal nieuwe mogelijkheden bieden, zoals Office die suggereert om te connecteren met iemand op LinkedIn die u kan helpen bij uw projecten en taken”. > De volledige interne memo kan u hier lezen.
Ondertussen is er al veel geschreven en gespeculeerd over de toekomst van deze overname. Voorlopig blijft het giswerk. Wij geven alvast ook onze visie op wat de mogelijkheden kunnen zijn voor de verdere ontwikkeling van Microsoft Dynamics CRM:
Met Dynamics CRM heeft u een databanktoepassing en met LinkedIn heeft u de data. LinkedIn zal Microsoft een enorme hoeveelheid relevante data opleveren: contactpersonen, connecties, inzicht in bedrijfsstructuren, sectorevoluties … . Het bedrijf weet van 433 miljoen mensen waar ze werken en wat hun expertises en ambities zijn, hoe het personeel van een bedrijf is samengesteld, … .
Stel u voor dat al deze LinkedIn informatie automatisch geïntegreerd zal worden in Microsoft Dynamics CRM. Dan heeft u heel wat waardevolle informatie in handen. Zeker nu social selling zo belangrijk is om uw juiste doelgroep te bereiken en uw bestaande klantrelaties up-to-date te houden.
Daarnaast zal een connectie van LinkedIn met Dynamics CRM u ook kunnen helpen bij het actueel houden van uw contactgegevens. De CRM-databank zal zich als het ware zelf onderhouden, wat het ideale scenario is voor elk sales- en marketingdepartement.
Ongeveer 1 jaar geleden kondigde LinkedIn de integratie aan van Sales Navigator met Dynamics CRM. Met de LinkedIn Sales navigator, een apart platform naast het standaard LinkedIn platform, kan u beter uw commerciële prospecten opvolgen en contact leggen met de juiste mensen in het verkoopproces. De huidige integratie van de Sales Navigator met Dynamics CRM is momenteel vrij beperkt. Waarschijnlijk zal een betere connectiviteit tussen beide nu één van de prioriteiten worden.
Microsoft Social Engagement maakt deel uit van de Dynamics CRM suite en is een platform voor social media monitoring. Het verzamelt gegevens van sociale mediawebsites, waaronder Facebook en Twitter, en toont u deze gegevens in overzichtelijke en interactieve dashboards. Voorlopig is er nog geen connectie met LinkedIn. Microsoft is al een tijdje aan het bekijken om Social Engagement te connecteren met LinkedIn, en we verwachten dat dit nu in een stroomversnelling zal komen.
De voorbije maanden heeft Microsoft veel aandacht besteed aan de integratie van Field- en Project service mogelijkheden in Dynamics CRM. Binnen Microsoft’s Field Service en Project Service kan u onder andere filteren op de vaardig- en beschikbaarheden van werknemers en zo de juiste personen toewijzen aan de juiste taken en projecten, binnen de juiste tijdspanne. Dit kan nog krachtiger worden als er een connectie wordt gemaakt met LinkedIn. LinkedIn wordt namelijk beschouwd als de grootste up-to-date cv-database en kent enorm veel professionele informatie van haar gebruikers: hun vaardigheden, connecties, ambities, eventuele zoektocht naar een andere job, …. . Deze professionele informatie opgeslagen in LinkedIn kan dan naar Field Service of Project Service gehaald worden en als basis dienen om uw (project)taken te matchen met juiste skills en beschikbaarheden van werknemers.
In eerste instantie zal er weinig veranderen voor de gebruikers. “Deze deal gaat niet over het veranderen van LinkedIn, het gaat over het beste van LinkedIn samenbrengen met het beste van Microsoft. Samen kunnen we zowel de groei van LinkedIn als die van Microsoft Office 365 en Dynamics verder vergroten” vertelde Satya Nadella nog in een persverklaring. Ook de naam, bedrijfscultuur en onafhankelijkheid van LinkedIn zal blijven zoals het is. Jeff Weiner blijft CEO van LinkedIn en rapporteert voortaan aan Microsoft-CEO Satya Nadella. Het is dus uitkijken naar wat de toekomst zal brengen, maar volgens ons heeft Microsoft nu heel wat nieuwe troeven in handen.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!