Gepubliceerd op 14/03/2017 door Hans Van de Velde | Categorieën: ClickDimensions, Marketing, Microsoft Dynamics 365
In ons blogartikel van vorige week schreven we over hoe u niet-afgeleverde e-mails (bounces) kan gebruiken om uw marketinglijsten op te kuisen. Dit blogartikel is een vervolg, waarbij we stap voor stap tonen op welke manier u dit gemakkelijk kan doen als u ClickDimensions gebruikt.
Binnen ClickDimensions kan u informatie opvragen over ‘uitgesloten e-mailadressen’ of ‘excluded e-mails‘. Dat zijn e-mailadressen waarnaar ClickDimensions geen e-mails meer kan versturen.
Hiervoor kunnen er verschillende redenen zijn:
1) Ga naar Microsoft Dynamics 365 => Navigeer naar ‘Marketing’ => Klik vervolgens in het menu op ‘Email Sends’
2) Verander de view naar ‘Sent’ => Klik op de verzonden e-mail waarvoor u de lijst van uitgesloten e-mailadressen wilt bekijken
3) Ga vervolgens terug naar het menu => Navigeer naar ‘excluded e-mails’
4) U krijgt nu een lijst te zien van alle uitgesloten e-mailadressen en ook de reden waarom ze uitgesloten zijn (geblokkeerd, ontbrekend e-mailadres of uitgeschreven)
Na het verzenden van een e-mail via ClickDimensions raden we aan om telkens deze lijst van uitgesloten e-mailadressen te overlopen en zo uw marketinglijst op te schonen.
Wanneer een e-mailadres ontbreekt
Voor een uitgesloten e-mailadres waarbij het e-mailadres ontbreekt, is het uiteraard eenvoudig om een e-mailadres toe te voegen bij het desbetreffende lead, contact of account record.
Bij een geblokkeerd e-mailadres
Voor een geblokkeerd e-mailadres omwille van een hard of meerdere soft bounces, kan u eerst verifiëren waarom de e-mail niet is afgeleverd. Met ClickDimensions kan u dit gemakkelijk achterhalen door de bounce code van een ‘e-mail event’ te bekijken.
1) Ga naar het desbetreffende contact, lead of account record => Navigeer in het menu naar ‘e-mail events’
2) Klik op het ‘e-mail event’ dat u verder in detail wilt bekijken
3) Vervolgens ziet u de bounce code
Een hard bounce is het gevolg van een ongeldig of niet bestaand e-mailadres. U krijgt dan bijvoorbeeld bij het ‘e-mail event’ één van de volgende bounce codes te zien:
> Wat te doen bij hard bounces? Klik hier.
Een soft bounce is het resultaat van een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres, bijvoorbeeld een volle inbox, een probleem met de server van de ontvanger of uw e-mail geraakt niet door de spam filter van de ontvanger. U ziet dan bijvoorbeeld de volgende bounce codes verschijnen:
Opgelet, na 4 soft bounces in 3 maanden tijd, zal ClickDimensions het e-mailadres sowieso blokkeren.
Wat te doen bij soft bounces? Klik hier.
Bij een uitgeschreven e-mailadres
Voor een uitgesloten e-mailadres omwille van een uitschrijving, is het evident dat u dit e-mailadres onmiddellijk uit de marketinglijst verwijdert.
> De volledige lijst van alle bounce codes in ClickDimensions kan u hier bekijken.
Bronnen voor dit blogartikel:
* http://blog.clickdimensions.com/2016/08/why-do-emails-bounce-and-what-you-can-do-about-it.html
* http://help.clickdimensions.com/excluded-emails/
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!