Gepubliceerd op 18/01/2018 door Yannick Noens | Categorieën: Marketing, Marketing automation, Microsoft Dynamics 365
Marketing automation is al langer een trend binnen de marketingwereld. Uit een onderzoek* in 2017 is echter gebleken dat België achterop hinkt wat betreft het toepassen van marketing automation in vergelijking met andere landen. Eén van de hoofdreden hiervan is volgens het onderzoek een gebrek aan prioriteit bij het management. Nochtans biedt de investering van marketing automation heel wat voordelen.
Marketing automation maakt enerzijds uw job als marketeer gemakkelijker doordat u (herhalende) marketingtaken, -acties -en -campagnes kan automatiseren. Anderzijds zorgt marketing automation voor een betere klantervaring door het aanbieden van gepersonaliseerde content op het juiste moment en op de juiste plaats. Marketing automation helpt om uw (potentiële) klanten te begeleiden tijdens hun – zoals we het in marketingtermen mooi verwoorden – klantreis of customer journey.
Om dit alles te verwezenlijken heeft u specifieke marketing automation software nodig, zoals Microsoft Dynamics 365 voor Marketing.
De specifieke marketing app van Microsoft Dynamics 365 laat u toe om:
Via aanpasbare sjablonen kan u gepersonaliseerde en mooi vormgegeven content creëren, aangepast aan uw huisstijl of persoonlijke voorkeuren. U kan e-mailberichten, landingspagina’s en webformulieren personaliseren met gekende klant- en prospectgegevens binnen Dynamics 365.
U kan marketingcampagnes automatiseren via de zogenaamde ‘drag-and-drop journey designer’. Hiermee kan u gepersonaliseerde e-mailberichten verzenden, vervolgacties genereren, werkstromen starten, … . Elke potentiële klant volgt een aangepast ‘pad’ op basis van zijn/haar interacties op uw marketingactiviteiten.
Evenementen en webinars zijn vaak een essentiële methode om leads te genereren en ook uw bedrijf te positioneren als expert in uw markt. Een evenement of webinar organiseren kan een heuse uitdaging zijn, maar de marketing app van Dynamics 365 kan u helpen. Gaande van planning, budgettering, promotie, locatiebeheer tot evaluatie. Bij deze functionaliteit hoort ook een specifiek portaal voor de registratie van deelnemers en het delen van belangrijke informatie omtrent het event of de webinar.
Vooraleer u leads overdraagt aan uw salescollega’s, moet u deze eerst kwalificeren als ‘sales ready’. In Microsoft Dynamics 365 voor Marketing kan u veelbelovende potentiële klanten automatisch kwalificeren via lead scoring. U kan verschillende score-modellen gebruiken op basis van demografische kenmerken gekend in Dynamics 365 en interacties van leads op e-mailberichten, landingspagina’s, … . Zodra een lead een bepaalde score (afgesproken met het salesteam) heeft bereikt, kan u deze automatisch laten doorsturen naar de verkopers voor vervolgacties.
De marketing app werkt naadloos met Dynamics 365 voor Sales. Hierdoor kan u veilig informatie met elkaar delen en sales- en marketingactiviteiten op elkaar afstemmen voor een betere klantervaring.
Via visuele dashboards kan u de resultaten van uw marketinginspanningen goed opvolgen en analyseren. Zo kan u snel zien wat heeft gewerkt en wat niet en uw toekomstige acties en campagnes hierop afstemmen. Ook is de marketing app geïntegreerd met Microsoft Power BI. Dit zorgt voor betere inzichten in de enorme hoeveelheid ‘Big marketingdata’ waarmee we allemaal af en toe worstelen.
Bronnen voor dit artikel:
* Onderzoek van de House of Marketing in 2017, The State of Marketing Automation in Belgium https://www.thehouseofmarketing.be/
* Dynamics 365 for Marketing:
https://docs.microsoft.com/nl-nl/dynamics365/customer-engagement/marketing/overview
U wilt meer informatie? Of u wilt aan de slag gaan met marketing automation via Microsoft Dynamics 365 voor Marketing?
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!