Gepubliceerd op 17/06/2016 door Yannick Noens | Categorieën: ClickDimensions, Marketing
Via A/B testing (ook gekend als split testing) kan u testen welke varianten van een e-mail het beste scoort:
U kan zo uw e-mailmarketing nog meer optimaliseren.
Met ClickDimensions, een marketing automation tool voor Microsoft Dynamics 365, kan u gemakkelijk A/B testing voor uw e-mailmarketing uitvoeren. Hierbij worden twee varianten van uw e-mail naar een eerste, klein deel van het adressenbestand gestuurd, om vervolgens de winnende variant naar de rest van het adressenbestand te sturen. De e-mails kunnen variëren qua onderwerp, afzender, e-mailadres en inhoud. De twee varianten worden aangeduid als Strategie A en Strategie B.
Stap 1: creëer een ‘Email Send’-record.
Om A/B testing op te zetten binnen ClickDimensions, creëert u eerst een ‘Email Send’-record en voegt u ten minste 3 ontvangers toe. Lees meer over het opmaken van e-mail templates en Email Send–records in ClickDimensions.
Stap 2: open het desbetreffende Email Send-record > kies in de menubalk Split Test.
Stap 3: U ziet dan het scherm Split Test Content. Hier kan u een variant van uw oorspronkelijke e-mail maken.
Aan de linkerkant ziet u de details van strategie A. Hierbij wordt automatisch alles overgenomen van wat u hebt ingevuld en aangeduid in het oorspronkelijke Email Send-record (zie stap 1). De gegevens van strategie A kan u niet aanpassen.
Aan de rechterkant ziet u de informatie van strategie B.
Hier kan u wel verschillende zaken wijzigen:
U kan bijvoorbeeld verschillende lengtes van uw onderwerp testen, zoals ‘Net IT nieuwsbrief’ versus ‘Net IT Customer Relationship Management Nieuwsbrief’. Of u kan de naam van de ontvanger, de bedrijfsnaam of een call-to-action in het onderwerp zetten.
U kan bijvoorbeeld de e-mail versturen uit naam van het bedrijf (Net IT nv), uit naam van een departement (Net IT marketing) of uit naam van de ‘record owner’ (dit is de salesverantwoordelijke voor de klant).
U kan eens een algemeen e-mailadres (marketing@net-it.be) gebruiken versus een persoonlijk e-mailadres (jan.hofman@net-it.be) en testen wat het beste scoort.
U kan ook een andere ClickDimensions e-mail template kiezen of de e-mail template die gebruikt wordt voor strategie A aanpassen voor strategie B.
U kan zo een e-mailvariant maken met een andere lay-out, meer of minder afbeeldingen, meer persoonlijke content gebaseerd op uw CRM-data, andere call-to-actions, … .
Tip!!
Als u start met A/B testing, raden we aan om per test slechts één variabele aan te passen. Zo bent u zeker welke variabele precies zorgde voor meer Open Rates, Click Rates, conversies, … . Hoe meer variabelen u in één test aanpast, hoe moeilijker dit te achterhalen is.
Stap 4: als u een variabele hebt aangepast > klik dan op Next. U ziet vervolgens het onderstaande scherm verschijnen. Hier kan u bepalen welk percentage van uw ontvangers de A- of B-versie moet krijgen, totdat een winnende versie automatisch of door uzelf wordt gekozen. De winnende versie wordt dan verzonden naar de rest van uw ontvangers.
Als u de grootte van de testgroep en de winnende groep wilt bewerken, dan kan u dit doen door de zwarte schuifbalk te verschuiven. Verder kan u volgende zaken bepalen:
Stap 5: als u alle opties heeft aangeduid, klikt u op ‘Save and Send’ en de A/B testing wordt gestart.
Stap 6: bekijk de A/B testing statistieken. Ga naar Marketing > Email Sends > verander de ‘View’ naar Split Test > open het desbetreffende Split Test-record > scroll naar beneden totdat u de statistieken ziet.
Naast de traditionele statistieken van verzonden ClickDimensions e-mails, ziet u bij A/B testing extra statistieken. Omdat de winnende versie wordt geselecteerd op basis van ‘Unique Clicks’ of ‘Unique Opens’, genereert ClickDimensions automatisch een grafiek van de resultaten van beide e-mailvarianten.
> Voor extra inspiratie: op de Amerikaanse blog WHICHTESTWON vindt u wekelijks interessante testcases van A/B testing.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!