Algemene Verkoopsvoorwaarden

Dit zijn de algemene verkoopsvoorwaarden (hierna: “A.V.”) van NET IT nv , met maatschappelijke zetel te Gentse Steenweg 281, 9620 Zottegem en met K.B.O. nummer 0466.765.186 (hierna: “NET IT”).

1. Toepasselijkheid

1.1. Deze A.V. zijn van toepassing op elk aanbod, elke offerte en elke tot stand gekomenovereenkomst die betrekking heeft op het leveren van producten en/of diensten door NET IT. (hierna:“Project”)

1.2. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant is uitgesloten. Naast deze A.V. kunnen ook bijzondere voorwaarden gelden. In geval van onduidelijkheid, inconsistentie of conflict tussen de bepalingen van de offerte of samenwerkingsovereenkomst (hierna: “de Overeenkomst”), de licentievoorwaarden van de Standaardsoftware, het Masterplan en/of deze A.V., geldt volgende voorrangsregeling: (i) Overeenkomst; (ii) Masterplan; (iii) licentievoorwaarden Standaardsoftware; (iv) A.V..

2. Offertes en Bestellingen

De offertes van NET IT zijn indicatief en kunnen onderhevig zijn aan nazicht van de infrastructuur, services,… van de Klant. Offertes worden pas rechtsgeldig als overeenkomst indien beide Partijen hun akkoord bevestigen. Alle vermelde prijzen zijn exclusief BTW en exclusief kosten (zoals bv. licenties, verplaatsingskosten,…) tenzij anders aangegeven.

3. Diensten & Producten

3.1. Een Project kan betrekking hebben op de implementatie van algemeen beschikbare en niet speciaal voor de Klant ontwikkelde software zoals bv. (maar niet beperkt tot) geleverd door Microsoft, Exact Software,… of bepaalde SaaS-oplossingen (hierna: “Standaardsoftware”) en/of door NET IT ontwikkelde software als resultaat van het uitgevoerde maatwerk om aan de specifieke behoeften van de Klant te voldoen (hierna: “Maatwerksoftware”). Standaardsoftware en Maatwerksoftware duiden we hierna gezamenlijk aan als “Software”. Een project kan ook bestaan uit een combinatie van Standaardsoftware en Maatwerksoftware. In dat geval zijn de bepalingen in deze A.V. die betrekking hebben op het respectievelijke deel van het Project van toepassing, nl.: de bepalingen rond Maatwerksoftware voor dat deel van het Project en de bepalingen rond Standaardsoftware voor dat deel van het Project. Een Project kan ook betrekking hebben op het leveren van managed services, al dan niet in combinatie met Standaard-of Maatwerksoftware. (Hierna gezamenlijk aangeduid als “Diensten”).

3.2. Een Project kan ook betrekking hebben op het leveren van producten (hierna: “Producten”) zoals bijvoorbeeld hardware, al dan niet in combinatie met Diensten.

4. Uitvoering

4.1. NET IT verbindt zich ertoe om voor de Klant de Diensten te leveren volgens de specificaties bepaald in de Overeenkomst (hierna: “Specificaties”). De Klant verbindt zich ertoe NET IT te vergoeden voor de geleverde Diensten in overeenstemming met de Overeenkomst en NET IT de nodige informatie te bezorgen en personeel ter beschikking te stellen teneinde de tijdige en correcte levering van de Diensten mogelijk te maken.

4.2. NET IT verbindt zich ertoe om de Diensten, die worden beschouwd als middelenverbintenissen, op een professionele manier te leveren met alle redelijke bekwaamheid en zorg, in overeenstemming met de relevante standaarden en vereisten (inclusief good industry practices) en in overeenstemming met deze A.V. en de Overeenkomst.

4.3. De Klant gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat NET IT een beroep kan doen op onderaannemers om (delen van) de Overeenkomst uit te voeren.

5. Verloop Project

5.1. Planning – NET IT verbindt zich ertoe alle redelijke inspanningen te leveren om het Project te realiseren overeenkomstig de overeengekomen planning. Ingeval wijzigingen verwacht worden in de vooropgestelde planning, zal NET IT de Klant hier zo snel mogelijk over informeren en de oorzaak van de vertraging melden. Er zullen op regelmatige basis vergaderingen worden belegd tussen de Klant en NET IT, waarbij NET IT aan de Klant zal rapporteren over de vordering van het Project en waarbij wederzijdse informatie zal worden uitgewisseld.

5.2. Wijzigingsaanvraag – Indien de Klant tijdens de uitvoeringsperiode van het Project wijzigingen of bijkomende prestaties wenst ten opzichte van het Project zoals beschreven in de Overeenkomst, zal de Klant zijn vraag hiertoe aan NET IT richten door middel van een “Wijzigingsaanvraag” (Change Request). De Klant zal in dat geval de Wijzigingsaanvraag ingevuld en met exacte omschrijving van de gewenste wijziging of bijkomende prestatie, aan NET IT bezorgen. Na ontvangst van deze “Wijzigingsaanvraag” zal NET IT de gevraagde wijzigingen of bijkomende prestaties evalueren op hun haalbaarheid, gelet op de standaardfunctionaliteiten en/of reeds uitgevoerd werk en gevolgen op prijs, uitvoeringswijze en -termijn en de Klant hierover informeren. NET IT zal slechts tot uitvoering overgaan na ondertekening door de Klant van de “Wijzigingsaanvraag” waarin de Klant zich akkoord verklaart met de gemelde gevolgen op prijs, uitvoeringswijze en -termijn. NET IT houdt zich het recht voor de gevraagde aanpassingen te weigeren, in de mate dat deze wijzigingen de processen in gevaar brengen of niet stroken met de wetgeving.

5.3. Medewerking Klant – De Klant verbindt zich ertoe om schriftelijk alle gevraagde informatie tijdig te bezorgen, teneinde NET IT in staat te stellen de te leveren prestaties in het kader van het Project correct te kunnen inschatten en uitvoeren. Gedurende de looptijd van een Project zal de Klant voor de medewerkers van NET IT de nodige faciliteiten voorzien om het werk efficiënt te kunnen uitvoeren. Hieronder worden onder meer verstaan de nodige bureauruimtes en communicatiemogelijkheden en de nodige hardware. De Klant zal aan elk Project voldoende gekwalificeerde medewerkers toewijzen (hierna: “Key-Users”) met de vereiste kwalificaties. De Key-Users zullen tijdens de looptijd van een Project niet vervangen worden, tenzij bij ontslag, langdurige ziekte of overmacht. Als zij toch worden vervangen, zullen de nieuwe medewerkers gelijkaardige kwalificaties bezitten en staat de Klant in voor eventuele kosten verbonden aan de opleiding van de nieuwe Key-Users. De Klant zal een Projectleider aanduiden die als enige zal gerechtigd zijn beslissingen te nemen voor de Klant en voor de nakoming van de daaraan verbonden verantwoordelijkheden.

5.4. Beveiliging – Tenzij expliciet en anderszins voorzien in de Offerte of Samenwerkingsovereenkomst, staat de Klant zelf in voor de beveiliging van haar systemen. Voor de beveiligingsmaatregelen van de Standaardsoftware verwijzen wij naar de garanties die hierover worden gegeven door de leveranciers van die Software en/of van de hosting. De Klant verbindt zich ertoe om alle richtlijnen uitgaande van NET IT met betrekking tot de beveiliging van Maatwerk-of Standaardsoftware te volgen.

6. Levering en aanvaarding

6.1. Levering en aanvaarding Maatwerksoftware – Na implementatie van de Maatwerksoftware, zal NET IT overgaan tot het testen ervan binnen een gesimuleerde testomgeving. De Klant dient bij deze test te zorgen voor aangepaste, specifieke, bedrijfsgebonden gegevenssets om de latere operationele werking te simuleren indien NET IT hierom verzoekt. Vanaf het moment van ingebruikname door de Klant, of maximum één maand na de datum van oplevering, vangt een Garantieperiode aan van één maand gedurende dewelke door de key-users wordt getest of er al dan niet gebreken in de vorm van reproduceerbare fouten (of “bugs”) aanwezig zijn. In dat geval zal de Klant NET IT hiervan schriftelijk verwittigen en duidelijk aangeven welke de reproduceerbare fouten zijn. NET IT zal de gemelde reproduceerbare fouten in de Maatwerksoftware dan naar best vermogen zo snel mogelijk trachten te verbeteren. Alle andere (support)vragen, RfC’s (Requests for Change), … vallen buiten deze test en worden via de NET IT supportdesk gemeld. Deze zullen afzonderlijk worden gefactureerd. Indien de testperiode voor de Maatwerksoftware met succes wordt doorlopen en er geen reproduceerbare fouten werden ontdekt en medegedeeld aan NET IT zal de Klant het aanvaardingsdocument ondertekenen, hetgeen aanvaarding inhoudt van de Maatwerksoftware. Indien er reproduceerbare fouten werden ontdekt en medegedeeld aan NET IT gaat na verbetering opnieuw voormelde termijn in, met dien verstande dat de tweede en alle daaropvolgende testperiodes slechts 2 weken bedragen. Indien de Klant twee weken na het verstrijken van de testperiode het aanvaardingsdocument nog niet heeft ondertekend, zal de Maatwerksoftware stilzwijgend als aanvaard worden beschouwd.

6.2. Complexe projecten – In geval van complexe Projecten, kan overeengekomen worden het Project in fases uit te voeren. Hieromtrent zal overeenstemming bereikt worden in het Masterplan. Indien een Project in fasen wordt uitgevoerd, zal voor elk respectievelijk deel van de ontwikkelde Maatwerksoftware dezelfde procedure van Aanvaarding als onder 6.1 worden gehanteerd.

6.3. Levering en Aanvaarding Standaardsoftware – De Standaardsoftware wordt stilzwijgend aanvaard verondersteld op het moment van levering ervan bij de Klant. Enige klachten met betrekking tot de Standaardsoftware kunnen enkel gericht worden aan de verkoper van de Standaardsoftware, die als enige hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld.

6.4. Eigendomsvoorbehoud – Alle geleverde Producten en Diensten blijven eigendom van NET IT totdat alle gefactureerde bedragen met betrekking tot de geleverde of nog te leveren goederen of uitgevoerde of nog uit te voeren werkzaamheden, alsook eventuele intresten en invorderingskosten, in het geval van wanbetaling, volledig zijn voldaan conform de Overeenkomst.

7. Intellectuele Eigendom

7.1. Standaardsoftware – De intellectuele eigendom met betrekking tot de Standaardsoftware zal uitsluitend geregeld worden door de licentie- of SaaS-overeenkomst die hierop betrekking heeft, en welke door de Klant zal worden afgesloten met Microsoft, Exact Software of andere.

7.2. Maatwerksoftware – De geleverde programma’s en documentatie met betrekking tot Maatwerksoftware worden niet in eigendom overgedragen aan de Klant. De Klant verwerft enkel een gebruiksrecht van onbepaalde duur dat niet exclusief is, onvervreemdbaar en persoonlijk is, om de Maatwerksoftware voor de behoeften van haar onderneming te gebruiken. NET IT blijft eigenaar van de broncode. De Klant zal de Maatwerksoftware enkel aanwenden voor intern gebruik en ze op geen enkele wijze, rechtstreeks of onrechtstreeks, tegen vergoeding of gratis, ter beschikking stellen van derden. De Klant mag geen kopieën maken van de Maatwerksoftware, behalve voor back-up en archiveringsdoeleinden. Het is de Klant verboden de Maatwerksoftware zelf noch door derden, te laten verbeteren, te vertalen, bewerken, of anderszins te veranderen zonder voorafgaandelijke, schriftelijke toestemming van NET IT, die eigenaar blijft van de broncode. NET IT behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de door haar ontwikkelde specifieke werkmethodes, toegepaste procedures, broncodes, programmatechnieken alsmede alle ideeën en rechten met betrekking tot intellectuele eigendom, aan derden te verkopen of in projecten van andere klanten in te brengen.

7.3. Aanspraken van derden – NET IT vrijwaart de Klant tegen eventuele aanspraken van derden die zouden beweren titularis te zijn van intellectuele eigendomsrechten op één van de elementen van de Maatwerksoftware die NET IT ontwikkeld heeft. Voor zover de Klant NET IT binnen de kortst mogelijke termijn op de hoogte brengt van het bestaan van dergelijke aanspraken, en voor zover NET IT de leiding heeft over de procedure en/over de onderhandelingen met deze derde, zal NET IT, op eigen kosten, de Klant in zijn verdediging bijstaan. In geval een derde tegen het gebruik van één van de elementen van de Maatwerksoftware bezwaar zou hebben, zal NET IT de nodige maatregelen nemen teneinde: i) de vereiste rechten op deze elementen te kunnen verkrijgen voor de Klant; of ii) elementen te vervangen door anderen die, op globale wijze, dezelfde mogelijkheden als de litigieuze elementen bieden. De Klant heeft geen recht op enige andere compensatie of schadevergoeding dan zoals bepaald in dit artikel 7.3.

8. Specifieke bepalingen

8.1. Gebruikersdocumentatie Standaardsoftware – Gebruikersdocumentatie voor de Standaardsoftware is voorzien in de ta(a)l(en) die door de leverancier is ter beschikking gesteld.

8.2. Gebruikersdocumentatie Maatwerksoftware – Het voorzien van Gebruikersdocumentatie voor de Maatwerksoftware maakt niet het voorwerp uit van de overeenkomst met de Klant, tenzij met de Klant andere afspraken worden gemaakt in de Offerte of Samenwerkingsovereenkomst.

8.3. Opleiding – NET IT voorziet in de mogelijkheid van een opleiding voor de Klant voor het gebruik van de Standaard en/of Maatwerksoftware indien bepaald in de Offerte, Samenwerkingsovereenkomst of Masterplan.

8.4. Publiciteit – NET IT behoudt zich het recht voor, tenzij de Klant zich hier uitdrukkelijk tegen verzet, de naam en het logo van de Klant als referentie te gebruiken te gebruiken in haar brochures,reclame uitingen, website en socials, daarbij steeds rekening houdend met de eer, goede naam en reputatie van de Klant. De Klant kan dit gebruik bovendien op elk moment herroepen.

9. Tarieven, Facturatie en Betaling

9.1. Tarieven – De tarieven voor de door NET IT uit te voeren werkzaamheden zijn opgenomen in de Overeenkomst. Prestaties die buiten het Project vallen en die al dan niet het voorwerp uitmaken van een Wijzigingsaanvraag, worden gefactureerd aan de op dat moment geldende tarieven. Alle vermelde tarieven zijn exclusief BTW, welke ten laste zijn van de Klant. Behoudens andere aanduidingen op de facturen zijn facturen betaalbaar, netto en zonder korting, in Euro op rekening van NET IT.

9.2. Betaling – De facturen van NET IT zijn betaalbaar binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur. Indien de factuur op vervaldatum niet is betaald, is de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een contractuele verwijlintrest verschuldigd van 1% per maand, waarbij elke begonnen maand geldt als een volledig maand. Bijkomstig is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10 % van het factuurbedrag, met een minimum van 150 EUR.

9.3. Indexering – NET IT heeft het recht om haar tarieven en prijzen te indexeren op basis van de Agoria DIGITAL index. De indexering zal jaarlijks op 1 januari worden toegepast op grond van volgende formule: P = PO (0.2 + (S/S0)*0,8)

De indexatie kan evenwel nooit leiden tot een bedrag dat lager is dan het bedrag van de laatst toegepaste vergoeding.

9.4. Prijsherziening – Leveranciers van NET IT (zoals bv. Microsoft) kunnen te allen tijde de prijzen voor hun producten of diensten wijzigen. Wij informeren de Klant hierover zo snel als redelijkerwijze mogelijk.

9.5. Protest – Elke klacht moet binnen 8 kalenderdagen na ontvangst van de factuur met betrekking tot de geleverde diensten, goederen of software bij aangetekend schrijven gebeuren, waarin de redenen voor het protest gemotiveerd worden. Na het verstrijken van deze termijn kan de factuur niet meer betwist worden.

10. Duur, beëindiging en schorsing

10.1. De duur van de overeenkomst is bepaald in de Offerte of Samenwerkingsovereenkomst. Opzegging van een overeenkomst van onbepaalde duur is mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maand. Een overeenkomst van bepaalde duur zal automatisch verlengd worden voor dezelfde periode, tenzij één van de partijen de overeenkomst opzegt uiterlijk één maand voor het verstrijken van de lopende termijn. Wat betreft de licenties voor Standaardsoftware geldt de duur en opzeggingsmodaliteiten zoals voorzien door de leverancier.

10.2. Voortijdige beëindiging – Ingeval de Klant een Overeenkomst wenst te beëindigen vóór het verstrijken van de voorziene duur en/of vóór het betalen van de afgesproken budgetten, heeft NET IT recht op een schadevergoeding die als volgt wordt berekend: 25% van het bedrag dat redelijkerwijze nog zou gefactureerd worden indien de Overeenkomst integraal was uitgevoerd. Voorgaande schadevergoeding is ook van toepassing indien de Klant de Overeenkomst wenst te beëindigen vóór aanvang van de uitvoering.

10.3. Ontbinding – In het geval van faillissement of liquidatie van een partij, in het geval van een gerechtelijke reorganisatie of in het geval de solvabiliteit van de andere partij ernstig in het gedrang is, is de andere partij gerechtigd om de Overeenkomst door schriftelijke kennisgeving te beëindigen zonder schadevergoeding te zijn verschuldigd. NET IT behoudt zich het recht voor om, indien de Klant 2 facturen van NET IT niet betaalt en ook niet tot betaling overgaat binnen 14 dagen na aangemaand te zijn door NET IT, tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, zonder schadevergoeding te zijn verschuldigd.

10.3. Schorsing – NET IT kan tot schorsing van de uitvoering van (een fase van) een lopend Project besluiten wanneer de Klant tijdens de uitvoering van (een fase van) een lopend Project haar verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst, niet nakomt en ook na in gebreke gesteld te zijn geweest nog steeds haar verplichtingen niet nakomt. Eventuele schade die het gevolg zou zijn van deze schorsing, kan niet verhaald worden op NET IT.

10.4. Overmacht – Noch de Klant noch NET IT is verantwoordelijk voor vertragingen of het niet nakomen van haar verantwoordelijkheden onder deze Algemene Voorwaarden als gevolg van oorzaken buiten haar redelijke controle, met inbegrip van maar niet beperkt tot overheidsdaden, overstromingen, branden, aardbevingen, pandemie, onrust onder de bevolking, daden van terreur, arbeidsgeschillen, internet service provider of hosting faciliteit storingen of enige andere oorzaken die niet toe te schrijven zijn aan respectievelijk NET IT of de Klant; op voorwaarde echter dat de partij die hierdoor getroffen wordt de prestaties onmiddellijk hervat zodra dit redelijkerwijs mogelijk is.

11. Garanties

11.1. In geval van levering van Producten en omwille van onze hoedanigheid van tussenpersoon, beperkt de garantie op de door ons geleverde Producten zich tot de garantie die door de fabrikant is bepaald. Ingeval van defecten zullen wij de fabrikant contacteren die vervolgens zelf een oplossing zal voorstellen. Eventuele herstellingen worden bij de fabrikant verricht en de verzendkosten van het toestel alsmede de herinstallerings- of herplaatsingkosten blijven steeds ten laste van de Klant tenzij de fabrikant tussenkomt in de kosten.

11.2. NET IT is in geen geval verantwoordelijk voor de schade voortkomend uit onvoldoende onderhoud, van zowel hard- als software, normale slijtage, verkeerd gebruik van de toestellen, gebrek aan toezicht, gebrek aan updates van de software, reparatie of verandering uitgevoerd door een derde, alsook door toevallige feiten of door niet door verkoper geleverde en geplaatste software of door andere ongekende oorzaak.

11.3. Geen enkele andere vergoeding of schadeloosstelling van welke aard ook kan aan NET IT aangerekend worden.

12. Aansprakelijkheid

12.1. Uitsluitingen – NET IT is niet aansprakelijk voor: (i) Het verbeteren van reproduceerbare fouten die optreden na de aanvaarding door de Klant, doch het gevolg zijn van onvoldoende testing door de Klant; (ii) de schade die het gevolg is van fouten die te wijten zijn aan een gebrekkige vorming bij en vanwege de Klant; aan foutief, oneigenlijk of niet-toegelaten gebruik van de Software door de Klant of zijn aangestelden; interventies veroorzaakt door brand, ongeval, natuurrampen, elektriciteitsstoringen en in het algemeen elke oorzaak vreemd aan de Software; (iii) fouten te wijten aan manipulatiefouten van de eindgebruiker of het ontbreken van de nodige gegevens en/of parametrisatie; (iv) het niet correct functioneren van de Software ten gevolge van toekomstige wettelijke wijzigingen of ten gevolge van een toekomstige evolutie van het bedrijf van de Klant of haar manier van werken; (v) het kraken van of betreden door onbevoegden van het systeem van de Klant waarvan de Software een onderdeel uitmaakt; (vi) schade welke door virussen bij de Klant zouden worden aangericht; (vi) enige gebreken of fouten (te wijten) aan de Standaardsoftware.

12.2. Indirecte schade – Geen van beide partijen kan aansprakelijk worden gesteld ten opzichte van de andere partij voor enige indirecte schade, gevolgschade of speciale schade (al deze termen omvatten zonder beperking puur economisch verlies, reputatie schade, winstderving,…en soortgelijke schade).

12.3. Aanmaning – Indien NET IT tekortschiet in de nakoming van één of meer verplichtingen uit de Overeenkomst, moet de Klant NET IT hier schriftelijk en adequaat op wijzen, met een duidelijke toelichting over de tekortkoming. Na overleg zal NET IT een redelijke termijn worden gegund om alsnog aan haar verplichtingen te voldoen. Indien, zelfs na een schriftelijke ingebrekestelling en na het verstrijken van een redelijke termijn, NET IT nog steeds tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, dan is NET IT ten opzichte van de Klant gehouden tot het herstel in natura (indien mogelijk). Indien herstel in natura niet mogelijk is of onredelijk zou zijn ten opzichte van NET IT, is NET IT gehouden tot vergoeding van de directe schade die de Klant lijdt binnen de grenzen en de voorwaarden zoals bepaald in dit artikel 11.

12.4. Beperking – De aansprakelijkheid van NET IT op enige vordering tot schadevergoeding voortvloeiend uit de Overeenkomst is steeds beperkt tot directe schade en zal niet hoger zijn dan de vergoedingen die de Klant verschuldigd is en betaald heeft aan NET IT gedurende de twaalf (12) maanden voorafgaand aan het schadegeval met een maximum van 50.000 EUR. Enige vordering tot schadevergoeding voor buitencontractuele aansprakelijkheid is binnen de grenzen van de wet steeds uitgesloten.

12.5. Aansprakelijkheid hulppersonen – In het kader van de uitvoering van de Overeenkomst ziet de Klant uitdrukkelijk af van de toepassing van art. 6.3. nieuw BW over de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, behalve in geval van vorderingen tot schadevergoeding voor schade veroorzaakt door een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of door opzet.

13. Niet-afwerving

13.1. De Klant verbindt zich ertoe noch direct noch indirect (gewezen) werknemers of (gewezen) consultants van NET IT of van de met haar gelieerde ondernemingen in dienst te nemen. Deze bepaling geldt zowel tijdens de duur van de Overeenkomst als gedurende twee jaar na het beëindigen van de Overeenkomst.

13.2. In geval van inbreuk op deze clausule zal de Klant aan NET IT een schadevergoeding betalen die gelijk is aan 24 maanden brutoloon van de werknemer, gewezen werknemer of consultant, zoals de laatste maal is betaald door NET IT.

14. Geheimhouding

14.1. Definitie – “Vertrouwelijke informatie” betekent alle informatie die door de ene partij aan de andere partij wordt meegedeeld, hetzij direct of indirect, schriftelijk, mondeling of door het onderzoeken van voorwerpen of gegevens (met inbegrip van en niet beperkt tot documenten, presentaties, prototypes, monsters, plannen, software, hardware en ander materiaal), met de vermelding ‘Vertrouwelijk’, ‘Vertrouwelijk’, ‘Eigendomsrecht’ of een soortgelijke formulering en/of informatie waarvan de partijen redelijkerwijs zouden moeten weten dat deze informatie als Vertrouwelijke informatie wordt beschouwd.

14.2. Vertrouwelijke informatie omvat technische gegevens, handelsgeheimen, fabrieksgeheimen, knowhow, inclusief en niet beperkt tot onderzoeken, plannen, concepten, ideeën, producten, diensten, leveranciers, klantenlijsten, klantinformatie, prijzen, kosten, markten, software, ontwikkelingen, uitvindingen, procedures, formules, technologie, ontwerpen, tekeningen, engineering, hardware configuratie, marketinginformatie, licenties, financiële informatie, budgetten en andere bedrijfsinformatie)

14.3. De Klant en NET IT verbinden er zich ten opzichte van elkaar toe om, alle Vertrouwelijke Informatie die hij in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst heeft ontvangen, als strikt vertrouwelijk te beschouwen en strikt geheim te houden

15. Overige bepalingen

15.1. Indien één of meerdere bepalingen van deze A.V. op enig moment geheel of gedeeltelijk onwettig, nietig of voor enige andere reden niet afdwingbaar zou(den) zijn, dan zal deze clausule geacht worden te kunnen afgescheiden worden van deze A.V. en niet de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen beïnvloeden.

15.2. Kennisgevingen en andere communicatie onder deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst zijn geldig wanneer ze via elektronische weg zijn verzonden naar de e-mailadressen die de partijen gewoonlijk gebruiken in hun communicatie, tenzij in de Overeenkomst expliciet is voorzien naar welke emailadressen officiële communicatie moet worden verzonden. Elke partij erkent en aanvaardt het gebruik van elektronische communicatie en stemt ermee in dat kennisgevingen naar de door de partijen verstrekte e-mailadressen als ontvangen gelden op het moment van verzending, indien geen bericht van afleverfout is ontvangen.

15.3. Bij een onevenwichtigheid in de rechten en verplichtingen van de partijen, zullen de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst zo worden geïnterpreteerd dat er geen duidelijke onevenwichtigheid ontstaat.

15.4. Het feit dat de Klant deze Algemene Voorwaarden dan wel enig document dat kadert in de uitvoering van de overeenkomst niet ontvangen mocht hebben in zijn moedertaal, ontslaat hem niet van hun toepassing. In het bijzonder verklaart de Klant het Engels voldoende machtig te zijn en aanvaardt de Klant dat NET IT alle documentatie die verband houdt met de uitvoering van de Overeenkomst in het Engels kan afleveren aan de Klant.

16. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

16.1. Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.

16.2. In geval van een geschil tussen de partijen over de rechtsgeldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze A.V. en/of de Overeenkomst geldt volgende regeling: Bij elk geschil komen de Partijen overeen eerst een minnelijke oplossing te zoeken via onderhandeling door het management (C-level).

16.3. Indien er na bemiddeling geen oplossing kan worden bereikt, kan elke partij de zaak aanhangig maken bij de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van NET IT, die exclusief bevoegd is.