Gepubliceerd op 26/01/2018 door Kristof D'Hoossche | Categorie: CRM
Artificiële intelligentie (AI) of kunstmatige intelligentie is het concept waarbij machines ‘denken als mensen’. Het is de intelligentie van machines, software en apparaten om eigen conclusies en beslissingen te nemen en complexe inhoud te begrijpen. Eén van de belangrijkste bouwstenen van artificiële intelligentie is patroonherkenning in data via machine learning.
Artificiële intelligentie is niets nieuws en de eerste artificiële software dateert al van de jaren ’50. In 1950 ontwikkelde de professor Arthur Samuel een spelprogramma dat zelf kon dammen en naarmate het meer damspelletjes speelde werd het programma sterker. Het slaagde er in die tijd al in om te winnen van één van de betere Amerikaanse damspelers.
Drie doorbraken hebben uiteindelijk gezorgd voor de razendsnelle opmars van artificiële intelligentie: big data, krachtige computers (vooral dankzij de ‘cloud’) en verfijnde algoritmes. Artificiële intelligentie is de laatste jaren toegankelijker en meer zichtbaar geworden. Denk maar aan virtuele assistenten (Cortana, Siri), chatbots (Billie van bol.com) en zelfrijdende auto’s (ontworpen door o.a. Tesla, Mercedes en Google). Maar hoe wordt artificiële intelligentie nu toegepast binnen de CRM wereld?
Met de grote opkomst van artificiële intelligentie zijn ook de grotere CRM-leveranciers mee op de kar gesprongen. Zo bracht onder andere Microsoft het business softwareplatform Dynamics 365 op de markt, met specifieke features gebaseerd op AI. Onderzoeksbureau Gartner voorspelde eerder al dat het creëren van intelligente systemen de komende jaren een belangrijke concurrentiestrijd zal zijn voor technologieleveranciers.
Artificiële intelligentie wordt in CRM gebruikt voor het leveren van meer voorspellende en gepersonaliseerde klantervaringen. Daarnaast is het de bedoeling dat artificiële intelligentie werk uit handen neemt van werknemers. De tijd dat CRM alleen werd gebruikt voor het bijhouden van klantgegevens ligt al een tijdje achter ons. Veel CRM software stroomlijnt nu bedrijfsprocessen en brengt data uit heel wat interne en externe bronnen bijeen. Om al deze data snel en ‘slim’ te analyseren wordt artificiële intelligentie gebruikt. Hierdoor kunnen bedrijven hun klanten beter begrijpen en helpen.
Ook Microsoft is dus volop bezig met de toepassing van artificiële intelligentie. In zijn boek ‘Hit refresh’ schrijft Satya Nadella, CEO Microsoft, dat Microsoft ernaar streeft de techniek achter artificiële intelligentie beschikbaar te maken voor iedereen. “Het democratiseren van kunstmatige intelligentie betekent dat iedereen en elke organisatie briljante en perfect passende AI-oplossingen kan bedenken en maken”, aldus Nadella. Microsoft is ervan overtuigd dat zij hulpmiddelen moeten ontwikkelen met artificiële intelligentie voor programma’s, applicaties, diensten en infrastructuur.
Zo werden ook in Microsoft Dynamics 365 specifieke features ingebouwd, ondersteund door artificiële intelligentie en machine learning. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Microsoft Dynamics 365 gebruikt volop de kracht van artificiële intelligentie en belooft hierin verder te investeren. Wij zijn alvast benieuwd naar meer !
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!