Gepubliceerd op 12/04/2022 door Hans Van de Velde | Categorieën: ClickDimensions, Marketing, Marketing and sales, Social
Marketing via Social Media is uiteraard veel meer dan je posts naar Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube & Instagram automatisch plannen via een tool. Je wil weten wie je bereikt, wie er doorklikt en je wil die leads verder kunnen blijven voeden en opvolgen.
Als je de standaard ClickDimensions oplossing in Microsoft Dynamics al gebruikt, dan weet je dat enkel “basic posting” functies beschikbaar zijn. Met de ClickDimensions Social Marketing Add-on maak je van jouw CRM-toepassing in Microsoft Dynamics een professionele tool voor B2B social media marketing.
Hoe koppel je contactmomenten op je sociale media kanalen aan leads in je CRM-toepassing? Het is mogelijk dat je (zonder het zelf te weten) dezelfde prospects betrekt met je sociale berichten, maar omdat je ze niet weet wie je bereikt kan je onmogelijk die leads doelgericht opvolgen.
Omdat ClickDimensions volledig geïntegreerd is met Microsoft Dynamics, kunnen gebruikers gegevens zoals “Social Clicks” in het systeem vinden. Als een prospect/klant ooit werd geïdentificeerd (door het invullen van een webformulier of door te klikken op een e-mail met een link naar je website) en vervolgens later doorklikt op sociale media berichten, dan wordt dit contactmoment van die prospect/klant ook automatisch bijgehouden in uw CRM-toepassing.
Alle contactmomenten via social media worden op die manier in zichtbaar in de customer journey en u verkrijgt inzicht op welke manier de marketing een bijdrage heeft geleverd. De verzamelde data geeft inzicht in welke onderwerpen uw prospect/klant is geïnteresseerd, waardoor u hier vanuit marketing en sales gericht en persoonlijk kan op inspelen.
Interessant om weten voor ClickDimensions klanten: Net IT kan voor u alle interacties van Contacts groeperen per Account. Op die manier verkijgt u een volledig zicht op de customer journey van een ganse organisatie. Dit is uiteraard heel interessant in een B2B context, want doorgaans zijn meerdere personen betrokken bij de aankoopbeslissing van uw product of dienst. Door de individuele contactmomenten van verschillende personen te groeperen per organisatie, ziet u welke customer journey de organisatie als geheel heeft afgelegd.
Met de ClickDimensions Social add-on kunt u berichten posten in naam van anderen, bijvoorbeeld in naam van de CEO, die misschien wel een groot aantal volgers heeft maar misschien onvoldoende tijd om het social media profiel zelf te beheren. U kan vanuit ClickDimensions berichten voorbereiden die anderen gemakkelijk kunnen delen, waardoor zij ontlast worden van het werk om zelf te posten. Bovendien kan u opvolgen via welke social media profielen de kliks binnen kwamen.
Het grote voordeel om uw marketing analytics data te centraliseren is dat het een koud kunstje is om zicht te houden op alle belangrijke statistieken (KPI’s) die relevant zijn voor uw marketing doelstellingen. Dankzij rapportering leer je bij over wat werkt en wat niet. ROI is kaart brengen wordt eenvoudiger en het plannen van toekomstige campagnes is niet langer gebaseerd op giswerk. Analytics in ClickDimensions stelt u in staat om de impact van uw sociale campagnes echt te begrijpen.
ClickDimensions schreef The B2B Marketer’s Guide to Social Media Success, een gratis e-book dat u hier kan downloaden.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!