Gepubliceerd op 23/10/2020 door Anneleen Poelman | Categorieën: Marketing, Sales, Tips, tricks & how-to's
Als marketing en sales in silo’s werken dan leidt dit tot veel frustraties, minder gekwalificeerde leads, minder omzet en ontevreden klanten.
We geven daarom 5 praktische tips om die samenwerking te verbeteren.
Zorg dat jullie op één lijn zitten en spreek duidelijk met elkaar af:
Gezamenlijke en concrete afspraken maken over doelen, definities en prioriteiten zorgt voor minder frustraties en verwarring. Verwijten dat sales de leads niet goed opvolgt en dat marketing geen idee heeft over wat de klant wil, zullen minder voorkomen.
Communiceer voortdurend met elkaar over de behaalde resultaten.
Gebruik hiervoor een gezamenlijk dashboard met cijfers (per dag/week/maand/kwartaal) over het:
Bekijk ook samen:
Content marketing is een veel gebruikte marketingtactiek voor een betere leadgeneratie. Het gaat om het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content.
Sales kan marketing hier enorm bij helpen door problemen, uitdagingen, vragen, verzoeken en feedback van klanten te delen. Welke vragen stellen prospects zoal? Met welke uitdagingen hebben klanten af te rekenen? enz.
Omgekeerd is het inspirerend om als marketeer regelmatig mee op klantbezoek te gaan of mee te luisteren met een verkoopgesprek.
Bundel elkaars krachten en werk samen aan overtuigende e-books, blogartikels, checklists, klantverhalen, webinars, …. . Spreek ook altijd duidelijk af om binnen dezelfde huisstijl, tone-of-voice en schrijfstijl te communiceren. Dit straalt vertrouwen en professionaliteit uit.
Op het juiste moment de juiste boodschap brengen, dat is de kern van lead nurturing. Uw leads “voeden” met de juiste informatie en hen zo stap voor stap ervan overtuigen dat jullie product of dienst de beste oplossing is.
Bedenk samen de beste lead nurturing scenario’s en templates. Selecteer jullie beste e-mails, blogartikels, e-books, video’s en andere relevante content die passen binnen elke fase van de customer journey van de doelgroep.
Met een marketing automation tool, zoals ClickDimensions en Microsoft Dynamics 365 Marketing, kunnen jullie alle geselecteerde content op het juiste moment en volledig geautomatiseerd aanbieden. Dit neemt niet alleen manueel werk uit handen. Marketing automation tools houden ook alle interacties bij en tonen welke informatie werkt om de aandacht van prospecten te trekken.
💡 Hoe wij marketing automation toepassen bij Net IT?
Lees meer >>
Een CRM-tool is een belangrijke brug tussen sales- en marketingafdelingen. Als uw organisatie een CRM-oplossing zoals Microsoft Dynamics 365 implementeert, dan hebben jullie altijd toegang tot dezelfde en meest recente klantgegevens. Dit vergemakkelijkt de samenwerking.
Op basis van alle klantdata in CRM kunnen jullie gemakkelijker doelgroepen bepalen (segmentatie) en kan marketing campagnes lanceren op maat van de verschillende doelgroepen.
Als vervolgens marketing zoveel mogelijk klantgegevens in CRM aanvult met marketingdata, dan krijgt sales meer inzicht in welke klanten en prospecten er bereikt worden met bepaalde campagnes en wat het oplevert.
Nog veel krachtiger is de integratie van CRM met marketing automation. Dan krijgen jullie inzicht in de volledige historiek van een lead, gaande van al bezochte websitepagina’s, ingevulde webformulieren tot informatie over geopende e-mails. Alles wordt geregistreerd in één systeem en nuttige informatie gaat niet verloren.
‘Closing the gap’ ‘Marketing en sales aligment’, ‘Smarketing’, … het zijn allemaal uitdrukkingen die op hetzelfde neerkomen: de klassieke scheiding tussen marketing en sales doorbreken en de betrokkenheid tussen beide afdelingen vergroten.
Marketing en sales hebben uiteindelijk hetzelfde einddoel: (nieuwe) tevreden klanten en meer omzet genereren. Pas als beide afdelingen met elkaar samenwerken, dan zullen ze erin slagen om dit einddoel succesvoller te bereiken.
💡 Meer lezen? Download het gratis e-book “The benefits of aligning sales and marketing” (Microsoft, PDF, ENG) >>
Wilt u graag een demo van Microsoft Dynamics 365 (Sales & Marketing)? Contacteer ons dan zeker voor een vrijblijvende (online) afspraak.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!