Gepubliceerd op 21/11/2023 door Jelle Ongenaet | Categorieën: Field Service Automation, Microsoft Dynamics 365
Microsoft heeft recentelijk aangekondigd dat ze nieuwe AI-gestuurde functionaliteiten introduceren die de productiviteit van medewerkers van de eerste lijn aanzienlijk zullen verbeteren. Deze innovaties zijn gebaseerd op inzichten uit het Microsoft 2023 Work Trend Index Annual Report.
Uit het rapport blijkt dat het niet eenvoudig kunnen vinden van benodigde informatie een van de meest storende problemen is waarmee frontline-medewerkers worden geconfronteerd. Deze uitdagingen hebben directe gevolgen voor KPI’s zoals de ‘first-time fix rates’ en klanttevredenheid. Microsoft erkent deze behoefte aan directe toegang tot informatie en heeft daarom nieuwe AI-gestuurde functies geïntroduceerd in Dynamics 365 Field Service.
Om eerstelijnsmedewerkers op de werkplek sneller toegang te geven tot informatie, introduceert Microsoft nieuwe AI-gestuurde ervaringen in Dynamics 365 Field Service. Deze stellen werknemers in staat om vragen te stellen en hun behoeften in natuurlijke taal te uiten. Hierdoor kunnen ze specifieke informatie ontvangen met betrekking tot hun werkorders, zoals statusupdates, benodigde onderdelen of instructies om de klus te klaren. Deze functionaliteit is beschikbaar in Microsoft Teams en zal vanaf december 2023 in de openbare preview zijn.
Eerder dit jaar heeft Microsoft de gebruikerservaring in Dynamics 365 Field Service mobiel verbeterd om frontlinetechnici in staat te stellen eenvoudig toegang te krijgen tot essentiële informatie. Nu wordt deze ervaring verder verbeterd met next-generation AI. Via de publieke preview van nieuwe mogelijkheden voor Copilot in Dynamics 365 Field Service mobiel kunnen frontlinetechnici snel een samenvatting krijgen van belangrijke punten in een werkorder zonder door verschillende tabbladen te hoeven navigeren. Ze kunnen ook eenvoudig updates doorgeven door met Copilot te praten en hun voortgang te beschrijven.
Voor frontlinewerkers die handsfree moeten werken, introduceert Microsoft Copilot in Dynamics 365 Guides, waarmee gebruikers complexe machines kunnen aanwijzen die service nodig hebben. Copilot zoekt naar informatie uit technische documentatie, servicegegevens, trainingscontent en andere door klanten samengestelde gegevensbronnen. Naast suggesties kan Copilot hologrammen projecteren in de echte wereld, wat een revolutie teweegbrengt in de manier waarop operationele taken worden uitgevoerd. Deze functie zal eerst beschikbaar zijn in private preview voor klanten met Microsoft HoloLens 2 en zal later breder beschikbaar worden voor mobiele gebruikers.
Voor frontlinemanagers wordt de werkdruk verlicht door Copilot in Dynamics 365 Field Service Outlook add-in, die het proces van werkordercreatie stroomlijnt door relevante details vooraf in te vullen vanuit e-mails. Dit zal beschikbaar zijn vanaf december 2023. Ook kunnen frontlinemanagers gebruikmaken van Copilot in Microsoft Teams voor planning, waardoor het vinden van de juiste werknemer voor de klus eenvoudiger wordt.
Een opnieuw ontworpen werkordermanagementervaring in Dynamics 365 Field Service is nu algemeen beschikbaar. Deze ervaring biedt niet alleen beknopte informatie over de werkorder, maar geeft ook relevante vervolgstappen op basis van boekingsstatussen en ondersteunt snelle updates inline of in een zijpaneel om de context niet te verliezen. Copilot is ook beschikbaar in preview binnen deze ervaring om frontlinemanagers intelligente samenvattingen te bieden, zodat ze up-to-date kunnen blijven zonder door alle informatie in een werkorder te hoeven navigeren.
Met de verschuiving naar proactieve, voorspellende en voorschrijvende veldservice, biedt Microsoft Dynamics 365 Field Service klanten vanaf december 2023 gratis toegang tot Dynamics 365 Guides en Dynamics 365 Remote Assist. Deze tools stellen technici in staat stapsgewijze instructies te volgen en real-time samen te werken met externe experts via mobiele apparaten wanneer extra hulp nodig is.
Daarnaast kunnen klanten Dynamics 365 Field Service Contractor aanschaffen om essentiële functionaliteit voor werkorderbeheer te bieden aan externe leveranciers. Dit vergemakkelijkt onboarding wanneer bedrijven hun veldserviceactiviteiten uitbreiden om aan de vraag te voldoen.
In de openbare preview, begin december 2023, zal de naadloze gegevensstroom tussen Dynamics 365 Field Service en Dynamics 365 Finance en Supply Chain Management ervoor zorgen dat de frontline en de backoffice synchroon lopen. Deze integratie vermindert de inspanning die nodig is om deze Dynamics 365-apps met elkaar te verbinden, met real-time prijs- en kostengegevens van werkorders en automatische updates van financiële en voorraadgegevens tijdens de uitvoering van werkorders.
Om de voordelen van deze innovaties te verkennen vraag je best jouw IT-beheerder om in te schrijven voor de openbare preview en deze nieuwe functies te activeren. Deze toevoegingen aan Dynamics 365 Field Service zullen je helpen om de operationele efficiëntie te verhogen en een naadloze ervaring voor je frontlinewerkers te bieden.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!