Gepubliceerd op 25/06/2020 door Hans Van de Velde | Categorieën: Business, Microsoft Dynamics 365
Een Customer Data Platform is niet alleen een veelbelovende tool voor B2C bedrijven, ook B2B bedrijven halen er belangrijke business value uit. Zowel in de B2C als B2B wereld, verwachten klanten een snelle, soepele en gepersonaliseerde klantbenadering via ieder kanaal.
Een Customer Data Platform helpt hierbij.
Een Customer Data Platform (CDP) verzamelt en koppelt klantdata uit verschillende gegevensbronnen (CRM, e-mail, website, sociale media, enz.) op één plek. Vervolgens zet het met behulp van artificiële intelligentie al deze gekoppelde data om tot volledige, up-to-date klantprofielen. Hiermee kunnen verschillende afdelingen van uw organisatie succesvol aan de slag.
Bijvoorbeeld:
• Account-based marketing:
volledige klantprofielen helpen marketeers te focussen op de meest veelbelovende klanten. Ze zorgen ervoor dat het marketingteam veel gerichter prospecten kan benaderen, zoals het versturen van gepersonaliseerde e-mails of het plaatsen van advertenties voor relevante doelgroepen.
• Monitoring klantgedrag en kort op de bal spelen:
als er plots belangrijke wijzigingen ontstaan in het gedrag van uw klanten of als er zich een bepaalde trend aftekent, dan wilt u als bedrijf kort op de bal kunnen spelen.
Stel dat een trouwe klant plots stopt met het inkopen van specifieke producten in uw gamma, dan wilt u natuurlijk snel weten wat de reden hiervoor is en hoe u kan voorkomen dat uw klant bij de concurrentie koopt.
Of als uw klant meer druk op uw dienstverlening uitoefent, dan kan het interessant zijn om snel met uw klant te bespreken waarom dit gebeurt en samen te bekijken of er optimalisatie mogelijk is.
Vanuit een CDP kan u de nodige automatisatie voorzien om uw accountmanagers automatisch op de hoogte te brengen van verschuivingen in klantgedrag.
• Verkoopondersteuning:
B2B-verkopers hebben veel baat bij een Customer Data Platform. Ze hebben snel en directe toegang tot alle nodige klantinformatie en moeten geen tijd meer stoppen in het bijeensprokkelen van informatie. Zo kunnen zij meer tijd besteden aan het voeren van “intelligente” gesprekken en het verdiepen van klantrelaties.
Customer Data Platform (CDP), Customer Relationship Management (CRM) systeem en Data Management Platform (DMP) … al deze softwaretools bewijzen hun nut om grote hoeveelheden aan data inzichtelijk te maken. Maar wat is nu precies het verschil tussen al deze systemen?
Ontdek het antwoord in het e-book “The customer data platform advantage: how CDP compares to CRM and DMP”.
Download gratis.
Worstelt u dus ook als B2B-bedrijf met klantgegevens verspreid over verschillende bronnen, slaagt u er niet in om al deze data te koppelen én maakt dit gepersonaliseerde klantervaringen heel moeilijk? Dan kan een Customer Data Platform, zoals Microsoft Customer Insights, u helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. De CDP-oplossing van Microsoft is een “voorgemonteerd” Customer Data Platform wat de connectie met uw databronnen en de matching verbazend gemakkelijk configureerbaar maakt.
Lees meer: Microsoft Customer Insights voor betere klantervaringen.
Wilt u met eigen ogen zien wat Microsoft Customer Insights voor u kan doen? We geven u graag een inspirerende demo (via Microsoft Teams)!
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!