E-mailmarketing tip (2): ClickDimensions en uitgesloten e-mailadressen

Gepubliceerd op 14/03/2017 door | Categorieën: ClickDimensions, Marketing, Microsoft Dynamics 365

In ons blogartikel van vorige week schreven we over hoe u niet-afgeleverde e-mails (bounces) kan gebruiken om uw marketinglijsten op te kuisen. Dit blogartikel is een vervolg, waarbij we stap voor stap tonen op welke manier u dit gemakkelijk kan doen als u ClickDimensions gebruikt.

Binnen ClickDimensions kan u informatie opvragen over ‘uitgesloten e-mailadressen’ of ‘excluded e-mails‘. Dat zijn e-mailadressen waarnaar ClickDimensions geen e-mails meer kan versturen.

Hiervoor kunnen er verschillende redenen zijn:

  • Geblokkeerd:
    het e-mailadres is geblokkeerd omwille van een hard bounce of meerdere soft bounces. Het kan ook zijn dat de persoon in kwestie uw e-mail als Spam heeft aangeduid.
  • Ontbrekend e-mailadres: er staat geen e-mailadres vermeld bij het contact, lead of account record.
  • Uitgeschreven: de persoon in kwestie heeft zich uitgeschreven voor al uw e-mails of voor de ‘Subscription List’ die bij de desbetreffende marketinglijst hoort. U kan binnen ClickDimensions ‘Subscription Lists’ gebruiken om aan uw klanten of prospecten de mogelijkheid te geven zelf te kiezen welke e-mails ze wensen te ontvangen. Een klant wil bijvoorbeeld wel de wekelijkse nieuwsbrief krijgen, maar liever geen e-mails over evenementen.

Waar vindt u de lijst van uitgesloten e-mailadressen?

1) Ga naar Microsoft Dynamics 365 => Navigeer naar ‘Marketing’ => Klik vervolgens in het menu op ‘Email Sends’

Net IT CRM Blog: ClickDimensions uitgesloten emailadressen-screenshot

2) Verander de view naar ‘Sent’ => Klik op de verzonden e-mail waarvoor u de lijst van uitgesloten e-mailadressen wilt bekijken

Net IT CRM Blog: ClickDimensions uitgesloten emailadressen02-screenshot

3) Ga vervolgens terug naar het menu => Navigeer naar ‘excluded e-mails’

Net IT CRM Blog: ClickDimensions uitgesloten emailadressen03-screenshot

4) U krijgt nu een lijst te zien van alle uitgesloten e-mailadressen en ook de reden waarom ze uitgesloten zijn (geblokkeerd, ontbrekend e-mailadres of uitgeschreven)

Net IT CRM Blog: ClickDimensions uitgesloten emailadressen04-screenshot

Gebruik deze lijst om uw marketinglijst te onderhouden

Na het verzenden van een e-mail via ClickDimensions raden we aan om telkens deze lijst van uitgesloten e-mailadressen te overlopen en zo uw marketinglijst op te schonen.

Wanneer een e-mailadres ontbreekt

Voor een uitgesloten e-mailadres waarbij het e-mailadres ontbreekt, is het uiteraard eenvoudig om een e-mailadres toe te voegen bij het desbetreffende lead, contact of account record.

Bij een geblokkeerd e-mailadres

Voor een geblokkeerd e-mailadres omwille van een hard of meerdere soft bounces, kan u eerst verifiëren waarom de e-mail niet is afgeleverd. Met ClickDimensions kan u dit gemakkelijk achterhalen door de bounce code van een ‘e-mail event’ te bekijken.

1) Ga naar het desbetreffende contact, lead of account record => Navigeer in het menu naar ‘e-mail events’

Net IT CRM Blog: ClickDimensions email events-screenshot

2) Klik op het ‘e-mail event’ dat u verder in detail wilt bekijken

Net IT CRM Blog: ClickDimensions email events02-screenshot

3) Vervolgens ziet u de bounce code

Een hard bounce is het gevolg van een ongeldig of niet bestaand e-mailadres. U krijgt dan bijvoorbeeld bij het ‘e-mail event’ één van de volgende bounce codes te zien:

Net IT CRM Blog: ClickDimensions uitgesloten emailadressen hard bounce-screenshot

> Wat te doen bij hard bounces? Klik hier.

Een soft bounce is het resultaat van een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres, bijvoorbeeld een volle inbox, een probleem met de server van de ontvanger of uw e-mail geraakt niet door de spam filter van de ontvanger. U ziet dan bijvoorbeeld de volgende bounce codes verschijnen:

Net IT CRM Blog: ClickDimensions uitgesloten emailadressen soft bounce-screenshot

Opgelet, na 4 soft bounces in 3 maanden tijd, zal ClickDimensions het e-mailadres sowieso blokkeren.

Wat te doen bij soft bounces? Klik hier.

Bij een uitgeschreven e-mailadres

Voor een uitgesloten e-mailadres omwille van een uitschrijving, is het evident dat u dit e-mailadres onmiddellijk uit de marketinglijst verwijdert.

> De volledige lijst van alle bounce codes in ClickDimensions kan u hier bekijken.

Bronnen voor dit blogartikel:
http://blog.clickdimensions.com/2016/08/why-do-emails-bounce-and-what-you-can-do-about-it.html
http://help.clickdimensions.com/excluded-emails/


Wenst u meer info?


Lees meer

Moderniseer je service met AI-gestuurde Dynamics 365-oplossingen: event recap
Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!