Gepubliceerd op 22/10/2020 door Hans Van de Velde | Categorieën: Marketing, Tips, tricks & how-to's
Botst u soms op lay-out problemen bij de opmaak van tekst in marketing e-mails?
Bijvoorbeeld, wanneer u een titel in een mooie stijl zet, dan kan u met een simpele backspace de stijl op die titel kwijt zijn. Of plots verschijnt 1 woord op twee in het groot en de rest in het klein. Of u wil bulletpoints gebruiken en die zijn dan plots gigantisch.
Wordt u soms compleet gek van dit soort problemen? 🤯
Lay-out editors van marketing e-mails kunnen soms frustraties veroorzaken. Hieronder vindt u eenvoudige tips om hiermee om te gaan.
Doet er zich een probleem voor in de opmaak van één tekstblok? Blijf niet eindeloos proberen om dit op te lossen. De beste tip om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen: maak het tekstblok volledig leeg en herbegin.
Gebruik daarom ook altijd meerdere, kleinere blokken tekst voor de lay-out en het ontwerp van uw e-mail. Als er zich een probleem voordoet in de opmaak van 1 tekstblok, dan blijft het probleem beperkt tot dat ene blok en moet u slechts een klein deel van de tekst opnieuw opmaken.
Het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen “rich” tekst en “platte” tekst. Rich tekst is een tekst die kan worden opgemaakt met lettertypen, formaten, kleuren, vet, cursief, afbeeldingen, tabellen, lijsten, enz. Rich tekst wordt gebruikt door tekstverwerkingssoftware. Platte tekst bestaat uitsluitend uit letters, spaties, cijfers en leestekens. De tekst bevat geen opmaak en nooit afbeeldingen, tabellen en lijsten.
Dikwijls ontstaan problemen met tekstopmaak door tekst te kopiëren en plakken vanuit bv. Word naar een e-mail lay-out editor. Wanneer de tekst wordt geplakt, worden de opmaakstijlen mee gekopieerd en e-mail editors kunnen daar niet goed mee om. Dit levert onverwachte resultaten op, met opmaakproblemen tot gevolg.
U kan problemen met het kopiëren en plakken van tekst op een aantal manieren vermijden. Ten eerste kan u tekst gewoon vanaf nul samenstellen in de editor. Of u kan uw tekst eerst in een programma met platte tekst zoals Kladblok of TextEdit plakken, vervolgens van daaruit naar uw editor kopiëren en dan de opmaak toepassen. Zo vermijdt u dat opmaakstijlen mee gekopieerd worden.
TIP: Gebruik de knop voor het plakken vanuit MS Word-inhoud.
EXTRA TIP: Probeer niet om afbeeldingen te kopiëren en te plakken. Dat werkt niet. Afbeeldingen moet u opladen via de lay-out editor en vervolgens invoegen in uw e-mail.
Regeleinden toevoegen in de editor is soms verwarrend. Als u op “Enter” drukt en verwacht dat er een nieuwe regel wordt ingevoegd, lijkt het er soms op dat er twee regels worden ingevoegd of dat er stukken tekst onverwachts verschuiven. Door op “Enter” te drukken maakt een layout editor een nieuwe paragraaf aan. Om slechts één regeleinde in te voegen, kan u “Ctrl + Enter” (of Command + Enter in OSX) gebruiken.
Basiskennis HTML stelt u in staat om een lay-out probleem op te sporen en op te lossen. Verliest u soms veel tijd met lay-out problemen? Weet dan dat u in een paar uurtjes een basiskennis van HTML kan verwerven. U hoeft hiervoor geen cursus aan te schaffen. Op W3Schools staat een gratis tutorial over html. Volgende onderdelen uit die cursus helpen u al een mooi eind op weg:
Wenst u meer informatie over de opmaak van e-mails in ClickDimensions of Dynamics 365 Marketing? Contacteer ons. We helpen u graag verder.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!