Gepubliceerd op 17/10/2023 door Jelle Ongenaet | Categorieën: Business, Sales
In deze blogpostreeks “AI voor Sales” bereiden we salesmanagers voor op het verwerven van praktische inzichten over de implementatie van next-generation AI. Ontdek hoe je de productiviteit van verkoopteams, teamprestaties en klantbeleving kunt optimaliseren. Welkom bij een serie blogposts die de zakelijke mogelijkheden van geavanceerde AI verkent.
Sales krijgen te maken met veel eisen die aan hun worden gesteld, deze zijn niet allemaal even productief voor het sluiten van deals. Met AI kunnen ze routinetaken in minder tijd uitvoeren. Hoe gaat het te werk in de echte bedrijfswereld?
Verkopers spenderen tot wel 66% van hun dag aan mails.
Sales stelt e-mails op vanaf nul of op basis van een sjabloon en personaliseert ze voor elke klant, door handmatig relevante informatie in te voeren.
De verkoper gebruikt aanwijzingen in natuurlijke taal om snel gepersonaliseerde e-mailcontent te genereren die automatisch details bevat op basis van CRM en eerdere interacties. De verkoper kan het bericht dan verder verfijnen als dat nodig is.
Sales maakt aantekeningen tijdens vergaderingen en schrijft vervolgens handmatig samenvattingen, vaak na werktijd.
Sales gebruikt AI-tools om vergaderingen automatisch te transcriberen en samen te vatten, waarbij de belangrijkste punten en vervolgacties worden geëxtraheerd.
Salesteams vertrouwen op handmatig onderzoek, gegevensanalyse en subjectieve beoordeling om potentiële zakelijke kansen te identificeren en prioriteren.
AI-algoritmen analyseren enorme hoeveelheden gegevens, waaronder markttrends, klantgedrag en historische gegevens, om potentiële kansen te identificeren en te rangschikken.
Managers geven feedback aan teamleden op basis van hun observaties en subjectieve beoordelingen.
Managers gebruiken AI-tools om succesvolle strategieën te identificeren op basis van gedetailleerde analyses van gesprekken, KPI’s en andere gegevens. Ze kunnen gepersonaliseerde coachingaanbevelingen doen op basis van datagestuurde inzichten.
Klanten verwachten steeds vaker gepersonaliseerde interacties, snelle antwoorden op vragen en een naadloze cross-channelervaring. Verkopers die AI van de volgende generatie gebruiken, zijn in het voordeel. Ze kunnen snel relevante gegevens opnemen in hun interacties en waardevolle inzichten verkrijgen waar en wanneer dat nodig is.
In de strijd om customer loyalty zijn er drie manieren waarop teams van AI kunnen gebruik maken om klanten zich gehoord te laten voelen.
64% van de consumenten wil dat bedrijven sneller reageren op hun veranderende behoeften.
Op de hoogte blijven: Verkopers kunnen samenvattingen krijgen van de laatste interacties, nieuws en relevante informatie die specifiek is voor een bepaalde klant zonder te hoeven zoeken in meerdere bronnen. AI analyseert interacties uit het verleden en talrijke gegevensbronnen om op verzoek uitgebreide inzichten in realtime te bieden. Een verkoper kan een vergadering ingaan met een duidelijk beeld van de recente activiteiten, behoeften en verwachtingen van de klant, wat het gesprek en de algehele relatie verbetert.
Relevante inhoud delen: Verkopers kunnen de klantbetrokkenheid verder verhogen met behulp van AI-gestuurde contentaanbevelingen. De tool analyseert de eerdere interacties van een klant, voorkeuren en gedrag en voorspelt de meest aantrekkelijke content. Of het nu gaat om een blogbericht, een nieuwe productupdate of een gepersonaliseerd aanbod, de juiste content op het juiste moment kan de klantbetrokkenheid aanzienlijk vergroten.
Opvolgen: Het stellen van prioriteiten voor vervolgacties kan een uitdaging zijn in een snelle verkoopomgeving. Met behulp van AI kunnen verkopers belangrijke punten, vermeldingen van concurrenten en vervolgacties uit e-mails en telefoongesprekken halen om problemen en kansen direct aan te pakken. Deze verbeterde aandacht voor details kan de perceptie van klanten verbeteren zonder dat er meer wordt gevraagd van drukke verkopers.
Wil je nog meer inzichten over het grote voordeel dat het gebruik van AI oplevert? Download en lees dan dit E-book over ‘The AI Advantage’ van Microsoft of duik meteen in onze blogposts van de “AI voor Sales” reeks. Bekijk de drijvende factor achter jouw toekomstig verkoopsucces of Ontdek hoe je jouw sales kan trainen voor AI-adoptie en er voor zorgt dat AI verantwoord gebruikt word. Mis het niet! Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in AI en verbeter je zakelijke strategieën.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!