GDPR voor marketing … niet alleen regels, maar ook kansen

Gepubliceerd op 15/03/2018 door | Categorieën: GDPR, Marketing

Als marketeer verzamelt, beheert en gebruikt u dagelijks persoonlijke gegevens. Denk aan namen, e-mailadressen, thuisadressen, identificatiecookies, kliks, voor het versturen van e-mails, het verzenden van direct mailings, het up-to-date houden van uw klantenbestanden in CRM, …  . Ook houdt u wellicht vaak IP-adressen, kliks, locatiegegevens, social posts, … bij. Het spreekt dan ook voor zich dat u binnen uw job rekening moet houden met de richtlijnen van de General Data Protection Regulation.

Maar laat u niet bang maken door de regels en verplichtingen, want de GDPR biedt ook kansen voor marketeers.

Net IT CRM Blog: Afbeelding Are you ready for GDPR

>> Download ook gratis het e-book: GDPR, 16 concrete TO DO’s

GDPR voor marketing: welke zijn de belangrijkste regels?

Voor marketeers zijn de volgende GDPR-regels het meest belangrijk:

1) Documentatieplicht

U moet correct bijhouden waar en hoe u de persoonlijke gegevens hebt verzameld en wat u ermee doet.

2) Uitdrukkelijke toestemming

U mag enkel marketingboodschappen sturen naar potentiële klanten die uitdrukkelijk hun toestemming hiervoor hebben gegeven. Dit via een expliciete opt-in. Uw klanten moeten daarnaast ook altijd de kans krijgen om zich weer uit te schrijven (opt-out).

!! Tip
Binnen een CRM toepassing kan u de uitdrukkelijke toestemmingen registreren. Zo ziet u dan in één oogopslag wanneer u toestemming hebt gekregen, via welke bron en voor welk doeleinde, voor hoelang je toestemming hebt en eventueel wanneer de toestemming is ingetrokken.

3) Recht om vergeten te worden

Uw contacten kunnen op elk moment vragen om hun persoonlijke gegevens te bekijken, wijzigen, verplaatsen of verwijderen uit de databases van uw bedrijf.

4) Documentatie van automatische profilering

Als u remarketing of marketing automation toepast, dan klinkt automatische profilering u wellicht bekend in de oren: een bepaald profiel bouwen op basis van persoonlijke data, bezoekersgedrag of gelijkaardige kenmerken met andere personen binnen de doelgroep. Als u dit doet, dan moet u dit conform de GDPR duidelijk beschrijven in het privacy- en cookiestatement van uw website. Ook de consequenties voor de persoon én mogelijkheid tot een opt-out moet u opnemen.

Niet alleen regels, maar ook kansen

Ondanks de vele regels biedt de GDPR ook kansen voor toekomstgerichte marketeers. Het respecteren van de nieuwe Europese privacywet sluit namelijk nauw aan bij klantgericht denken en werken.

Net IT CRM Blog: Afbeelding voor blog GDPR voor marketing

1) Transparante marketing

De aanloopperiode naar de GDPR is een ideaal moment om de marketingprocessen van uw bedrijf te herbekijken. De General Data Protection Regulation eist dat uw bedrijf transparant is over de verwerking en het gebruik van persoonsgegevens. Enkele kritische vragen die u uzelf kan stellen:

  • welke persoonlijke gegevens vraag ik in ruil voor content? Heb ik al die data wel nodig?
    De GDPR bepaalt om enkel persoonlijke gegevens te verzamelen die u écht nodig hebt (data minimazation). Verzamel dus geen data om te verzamelen en beheer enkel die gegevens die u strikt nodig heeft. Zo vermijd u onnodige risico’s op sancties.
  • welke persoonlijke data wordt in welk proces verwerkt en met welk doel? (denk aan de documentatieplicht)
  • is mijn content (bijvoorbeeld nieuwsbrief) genoeg gericht op mijn doelgroep? Zou mijn doelgroep opnieuw uitdrukkelijk toestemming geven op basis van de huidige content?
  • staat in het privacy beleid op de website van mijn bedrijf duidelijk beschreven welke persoonlijke gegevens wij van onze bezoekers verzamelen, waarom en voor hoelang?

Als u aan uw contacten toont dat u hun persoonlijke gegevens op een transparante manier verzamelt en verwerkt, dan profileert u zich als een professionele en betrouwbare organisatie die respect heeft voor privacy.

2) Propere data

De nieuwe Europese privacywet vraagt ook om uw klantenbestand grondig op te kuisen en te optimaliseren. U kan u hierbij afvragen:

  • zitten er persoonlijke gegevens in onze database die er niet moeten inzitten?
  • bewaar ik sommige privégegevens niet veel te lang?
  • welke gegevens zijn verouderd?
  • is de data verspreid over verschillende klantenbestanden en databases?
  • welke collega’s kunnen die persoonlijke gegevens zomaar bekijken

!! Tip
Een CRM tool maakt het gemakkelijker om GDPR compliant te worden. U kan er alle persoonlijke data centraliseren in 1 beveiligde omgeving. Hierdoor is het veel gemakkelijker om vragen van contacten te verwerken, zoals bij het opvragen, corrigeren of verwijderen van hun gegevens. Of als uw contacten vragen om hun toestemmingen in te trekken.

Ook de toegangsrechten van gebruikers zijn uiterst configureerbaar binnen een CRM systeem.

Een positief neveneffect van het streven naar GDPR compliance is dus dat u uw contactendatabase grondig herbekijkt en dus zal werken met ‘propere data’.

Net IT CRM Blog: GDPR voor marketing

3) Meer content dat écht aanspreekt

In feite stelt GDPR niet alleen transparantie, maar ook relevantie voorop. Als u zorgt voor relevante blogs, video’s, e-books,… dan zal dit zorgen voor meer verkeer van geïnteresseerde klanten. Meer nog, de kans is groot dat zij ambassadeurs worden van uw bedrijf of merk. Beschouw de GDPR dan ook als een opportuniteit om extra uit te zoeken met welke vragen/problemen uw doelgroep worstelt en hoe u ze verder kan helpen.

Als u (potentiële) klanten content bezorgt die hen écht aanspreekt en raakt, dan zullen zij meer geneigd zijn om het opt-in vakje aan te vinken.

4) Lagere bounce rate, hogere clickthrough rate

Hoge bounce rates zijn vaak het gevolg van een vervuilde verzendlijst, zoals ongeldige of niet bestaande e-mailadressen. Ook als uw e-mail niet door de spamfilters van uw ontvangers geraakt, keert de e-mail naar u terug. Hoge bounce rates geven u een slechte e-mailreputatie bij internet service providers (ISP’s). Iets wat u als marketeer ten allen koste wilt vermijden.

Als u de GDPR-regels naleeft dan zal u ongetwijfeld een waardevollere verzendlijst hebben (zoals u hierboven kon lezen).

Omdat de marketinglijst enkel contactpersonen bevat die effectief geïnteresseerd zijn in uw e-mailberichten, zal dit zorgen voor een lagere bounce rate en een hogere clickthrough rate.

5) Dezelfde marketingactiviteiten over de landsgrenzen heen

Als u een markteer bent van een internationaal bedrijf, dan zal u gemakkelijker marketingactiviteiten over de landsgrenzen heen kunnen lanceren. Dit omdat in heel Europa dezelfde privacyregels zullen gelden. Ook zal u gemakkelijker kunnen samenwerken met derde partijen omdat zij zich ook aan dezelfde richtlijnen moeten houden.

Conclusie

GDPR voor marketing … het betekent niet alleen kommer en kwel. De nieuwe Europese privacywet biedt ook kansen voor elke marketeer. Benut ze en zorg zo voor een nog meer klantgerichte marketing.

>> Download ook gratis het e-book: GDPR, 16 concrete TO DO’s


Heeft u nog een vraag over GDPR voor marketing?


Lees meer

Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.
Marketeers geholpen door Microsoft Dynamics 365 Copilot customer journeys

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!