Gepubliceerd op 15/03/2018 door Steve Lefevere | Categorieën: GDPR, Marketing
Als marketeer verzamelt, beheert en gebruikt u dagelijks persoonlijke gegevens. Denk aan namen, e-mailadressen, thuisadressen, identificatiecookies, kliks, voor het versturen van e-mails, het verzenden van direct mailings, het up-to-date houden van uw klantenbestanden in CRM, … . Ook houdt u wellicht vaak IP-adressen, kliks, locatiegegevens, social posts, … bij. Het spreekt dan ook voor zich dat u binnen uw job rekening moet houden met de richtlijnen van de General Data Protection Regulation.
Maar laat u niet bang maken door de regels en verplichtingen, want de GDPR biedt ook kansen voor marketeers.
>> Download ook gratis het e-book: GDPR, 16 concrete TO DO’s
Voor marketeers zijn de volgende GDPR-regels het meest belangrijk:
1) Documentatieplicht
U moet correct bijhouden waar en hoe u de persoonlijke gegevens hebt verzameld en wat u ermee doet.
2) Uitdrukkelijke toestemming
U mag enkel marketingboodschappen sturen naar potentiële klanten die uitdrukkelijk hun toestemming hiervoor hebben gegeven. Dit via een expliciete opt-in. Uw klanten moeten daarnaast ook altijd de kans krijgen om zich weer uit te schrijven (opt-out).
!! Tip
Binnen een CRM toepassing kan u de uitdrukkelijke toestemmingen registreren. Zo ziet u dan in één oogopslag wanneer u toestemming hebt gekregen, via welke bron en voor welk doeleinde, voor hoelang je toestemming hebt en eventueel wanneer de toestemming is ingetrokken.
3) Recht om vergeten te worden
Uw contacten kunnen op elk moment vragen om hun persoonlijke gegevens te bekijken, wijzigen, verplaatsen of verwijderen uit de databases van uw bedrijf.
4) Documentatie van automatische profilering
Als u remarketing of marketing automation toepast, dan klinkt automatische profilering u wellicht bekend in de oren: een bepaald profiel bouwen op basis van persoonlijke data, bezoekersgedrag of gelijkaardige kenmerken met andere personen binnen de doelgroep. Als u dit doet, dan moet u dit conform de GDPR duidelijk beschrijven in het privacy- en cookiestatement van uw website. Ook de consequenties voor de persoon én mogelijkheid tot een opt-out moet u opnemen.
Ondanks de vele regels biedt de GDPR ook kansen voor toekomstgerichte marketeers. Het respecteren van de nieuwe Europese privacywet sluit namelijk nauw aan bij klantgericht denken en werken.
1) Transparante marketing
De aanloopperiode naar de GDPR is een ideaal moment om de marketingprocessen van uw bedrijf te herbekijken. De General Data Protection Regulation eist dat uw bedrijf transparant is over de verwerking en het gebruik van persoonsgegevens. Enkele kritische vragen die u uzelf kan stellen:
Als u aan uw contacten toont dat u hun persoonlijke gegevens op een transparante manier verzamelt en verwerkt, dan profileert u zich als een professionele en betrouwbare organisatie die respect heeft voor privacy.
2) Propere data
De nieuwe Europese privacywet vraagt ook om uw klantenbestand grondig op te kuisen en te optimaliseren. U kan u hierbij afvragen:
!! Tip
Een CRM tool maakt het gemakkelijker om GDPR compliant te worden. U kan er alle persoonlijke data centraliseren in 1 beveiligde omgeving. Hierdoor is het veel gemakkelijker om vragen van contacten te verwerken, zoals bij het opvragen, corrigeren of verwijderen van hun gegevens. Of als uw contacten vragen om hun toestemmingen in te trekken.
Ook de toegangsrechten van gebruikers zijn uiterst configureerbaar binnen een CRM systeem.
Een positief neveneffect van het streven naar GDPR compliance is dus dat u uw contactendatabase grondig herbekijkt en dus zal werken met ‘propere data’.
3) Meer content dat écht aanspreekt
In feite stelt GDPR niet alleen transparantie, maar ook relevantie voorop. Als u zorgt voor relevante blogs, video’s, e-books,… dan zal dit zorgen voor meer verkeer van geïnteresseerde klanten. Meer nog, de kans is groot dat zij ambassadeurs worden van uw bedrijf of merk. Beschouw de GDPR dan ook als een opportuniteit om extra uit te zoeken met welke vragen/problemen uw doelgroep worstelt en hoe u ze verder kan helpen.
Als u (potentiële) klanten content bezorgt die hen écht aanspreekt en raakt, dan zullen zij meer geneigd zijn om het opt-in vakje aan te vinken.
4) Lagere bounce rate, hogere clickthrough rate
Hoge bounce rates zijn vaak het gevolg van een vervuilde verzendlijst, zoals ongeldige of niet bestaande e-mailadressen. Ook als uw e-mail niet door de spamfilters van uw ontvangers geraakt, keert de e-mail naar u terug. Hoge bounce rates geven u een slechte e-mailreputatie bij internet service providers (ISP’s). Iets wat u als marketeer ten allen koste wilt vermijden.
Als u de GDPR-regels naleeft dan zal u ongetwijfeld een waardevollere verzendlijst hebben (zoals u hierboven kon lezen).
Omdat de marketinglijst enkel contactpersonen bevat die effectief geïnteresseerd zijn in uw e-mailberichten, zal dit zorgen voor een lagere bounce rate en een hogere clickthrough rate.
5) Dezelfde marketingactiviteiten over de landsgrenzen heen
Als u een markteer bent van een internationaal bedrijf, dan zal u gemakkelijker marketingactiviteiten over de landsgrenzen heen kunnen lanceren. Dit omdat in heel Europa dezelfde privacyregels zullen gelden. Ook zal u gemakkelijker kunnen samenwerken met derde partijen omdat zij zich ook aan dezelfde richtlijnen moeten houden.
GDPR voor marketing … het betekent niet alleen kommer en kwel. De nieuwe Europese privacywet biedt ook kansen voor elke marketeer. Benut ze en zorg zo voor een nog meer klantgerichte marketing.
>> Download ook gratis het e-book: GDPR, 16 concrete TO DO’s
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!