Gepubliceerd op 11/05/2015 door Hans Van de Velde | Categorieën: Marketing, Microsoft Dynamics 365, Microsoft Dynamics CRM
Microsoft Dynamics Marketing en Microsoft Dynamics CRM zijn 2 aparte applicaties die met de gratis “Microsoft Dynamics Marketing Connector voor Microsoft Dynamics CRM” aan mekaar gekoppeld kunnen worden. Het komt er op neer dat de “Connector” gegevens tussen beide applicaties real-time synchroniseert. (Er is slechts een vertraging van enkele seconden tussen de applicaties).
Die connector is beschikbaar voor CRM Online & CRM On Premise omgevingen (*) (IFD is niet vereist, wat goed nieuws is voor bedrijfsnetwerken met security vereisten die Web toegang tot CRM niet toelaten). Uiteraard is het steeds mogelijk om een custom data integratie op te zetten als u bijzondere vereisten heeft, maar als u snel een synchronisatie wil opzetten tussen Microsoft Dynamics Marketing en CRM dan is de bestaande connector een uitstekende optie.
Meer bepaald wisselen beide applicaties gegevens uit van volgende entiteitstypes:
Microsoft Dynamics Marketing dient vooral voor lead generation. Microsoft Dynamics CRM is de aangewezen applicatie om leads te kwalificeren. Met de connector synchroniseert u gegenereerde leads die binnenkomen in Microsoft Dynamics Marketing naar Microsoft Dynamics CRM. Van hieruit wijst u die toe aan uw salesmensen om de leads te kwalificeren. Om de “sales readiness” van de gegenereerde leads te verhogen, kan u lead nurturing en lead scoring toepassen om het kaf van het koren te scheiden. (Lees ook: Het nut van Leads in CRM.)
De Microsoft Dynamics Marketing Connector dient geïnstalleerd en geconfigureerd te worden door een technisch beheerder van het systeem. De connector voorziet een standaard mapping van entiteitstypes en velden volgens een typisch business scenario. Uiteraard kan u bekijken wat uw specifieke wensen zijn i.v.m. de synchronisatie en de standaard instellingen aanpassen. Een technisch beheerder kan per entiteitstype de voorwaarden configureren die aanleiding geven tot een update van Microsoft Dynamics Marketing naar Microsoft Dynamics CRM.
Let wel, na de set-up van de synchronisatie voert de connector een initiële synchronisatie uit waarbij alle bestaande gegevens tussen beide systemen worden uitgewisseld. Afhankelijk van de hoeveelheid data in uw systeem kan de initiële synchronisatie wel wat tijd en systeemmiddelen in beslag nemen. Vandaar dat u deze best niet tijdens piekuren uitvoert. Hierna verloopt de synchronisatie automatisch en incrementeel.
(*) De Microsoft Dynamics Marketing Connector vereist minimaal Microsoft Dynamics CRM 2011 Update Rollup 12 voor een on-premises omgeving of dat u minimum op de Microsoft Dynamics CRM December 2012 Service Update zit voor een online omgeving.
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van Microsoft Dynamics Marketing en CRM?
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!