Gepubliceerd op 24/03/2016 door Jan Hofman | Categorieën: ClickDimensions, Lead nurturing, Marketing, Marketing automation, Microsoft Dynamics 365
Bij Net IT gebruiken we onder andere content marketing als strategie om nieuwe leads te genereren (lead generation). Zo bieden we een e-book ‘8 succesfactoren van een CRM project’ aan in ruil voor contactinformatie van onze bezoeker. Voor dit e-book hebben we een landingspagina met daarop een webformulier, waarbij de bezoeker contactinformatie moet invullen (naam, bedrijf, e-mail) alvorens hij/zij het e-book kan downloaden.
Zodra een bezoeker zijn/haar contactinformatie heeft achtergelaten, wordt er een lead record in Microsoft Dynamics 365 aangemaakt en wordt deze persoon automatisch toegevoegd aan de lead nurturing campagne van dit e-book. Over een periode van 1 week zal hij/zij verschillende e-mails ontvangen met daarin meer info over onze andere e-books, blogartikels, … .
Voor onze lead nurturing campagnes maken wij gebruik van ClickDimensions, een marketing automation oplossing die volledig geïntegreerd is in Microsoft Dynamics 365. Met de Campaign Automation-feature van ClickDimensions kan u een volledige lead nurturing campagne opzetten.
Zo ziet onze lead nurturing campagne van het e-book “8 succesfactoren van een CRM-project” eruit:
Met de ‘Campaign Automation Builder’ zet u dynamische paden op van triggers en series. De eerste trigger is de manier waarop een lead wordt toegevoegd aan uw nurturing campagne. In deze nurture campagne hebben wij gekozen voor een ingevuld webformulier (submitted form) als eerste trigger.
Na het invullen van het webformulier, krijgt de bezoeker een eerste e-mail met daarin een link om het e-book te downloaden. Vervolgens wordt de bezoeker automatisch als contact (de bezoeker is al gekend in Microsoft Dynamics 365) of lead (de bezoeker is nog niet gekend in Microsoft Dynamics 365) toegevoegd aan specifieke marketinglijsten die we voor deze campagne hebben aangemaakt.
Afhankelijk of de contact of lead al dan niet op de link klikt om het e-book te downloaden, komt hij op een ander ‘pad’ terecht en worden er andere e-mails verzonden.
# Situatie 1 – De contact/lead klikt op de downlink in de eerste e-mail
# Situatie 2 – De contact/lead klikt NIET op de downloadlink in de eerste e-mail
# Situatie 3 – De contact/lead klikt NIET op de download link in de reminder e-mail
# Situatie 4 – De contact/lead klikt WEL op de downloadlink in de reminder e-mail
Het doel van deze campagne is om onze contacts/leads te ‘voeden’ met informatie, hun interesseniveau te evalueren en hun aandacht vast te houden.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!