Hét Microsoft nieuws van januari 2019 is ongetwijfeld de Dynamics 365 April ’19 Update. Op 21 januari werden de release notes van deze April ’19 Update gepubliceerd. Met deze informatie kunnen CRM Managers en Administrators zich voorbereiden op wat er komt.
Microsoft Dynamics 365 en het Power platform (Power BI, Microsoft Flow and PowerApps) krijgen elk jaar 2 grote updates (naast de kleinere wekelijkse en maandelijkse updates). De volgende grote update is dus gepland in april 2019. Deze omvat honderden updates en verbeteringen in de Dynamics 365 applicaties. De release notes zijn dan ook zeer uitgebreid. Het is geen document dat u eens snel kan doorbladeren. We geven hieronder een overzicht van aangekondigde features die ons in het oog springen op vlak van Sales, Marketing, Customer Service en Field Service.
Mixed reality
Vernieuwend is de toevoeging van “mixed reality”-ervaringen met behulp van Microsoft Layout en Microsoft Remote Assist. Bij mixed reality wordt digitale informatie toegevoegd aan de werkelijkheid, via bijvoorbeeld een headset of bovenop het camerabeeld van een mobiel toestel. Met de April ’19 Update mogen we praktische toepassingen verwachten voor o.a. Field Service, zoals hulp op afstand voor technici door experts die live meekijken naar de situatie ter plaatse.
Dynamics 365 voor Sales
Met de integratie van de LinkedIn Sales Navigator kan elke gebruiker van de Dynamics 365 Sales app standaard klantprofielen van LinkedIn direct bekijken in de CRM-omgeving.
Integratiemogelijkheden met andere commerciële aanbieders van bedrijfsgegevens (zoals InsideView & Versium) om direct in uw CRM-applicatie deze bedrijfsgegevens te zien.
Integratie met Microsoft Teams zodat uw salesmedewerkers vlotter kunnen samenwerken.
Sinds de vorige update (de Oktober ’18 Update) zijn er de zogenaamde “Playbooks” om herhaalbare verkoopactiviteiten te automatiseren of een voorgeschreven verkoopscenario te activeren. Deze feature wordt verder uitgebreid met aanbevelingen voor relevante content, kennisartikelen voor sales, verkoopdocumenten, enz.
“AI voor Sales” haalt met de Relationship Assistant automatisch inzichten naar boven, stelt voor wat de volgende verkoopstappen kunnen zijn en helpt om forecasts beter te voorspellen.
Dynamics 365 voor Marketing
Meer technische integratiemogelijkheden die toelaten om de marketing app uit te breiden met externe diensten.
Integratiemogelijkheden met content management systemen om interacties van klanten te tracken op uw website.
Van start gaan met de marketing app is vereenvoudigd dankzij een ingebouwd dashboard dat nieuwe gebruikers stap-voor-stap begeleidt.
Social posts op Facebook en Twitter direct plannen vanuit uw CRM-omgeving.
Nieuwe verbeterde mogelijkheden voor inschrijvingen voor evenementen, capaciteitsplanning en mobiel check-in door deelnemers d.m.v. QR codes.
Vereenvoudiging van de mogelijkheden om segmenten te maken o.b.v. interactiegegevens.
“Smart scheduling” van de verzending van e-mails, waarbij artificiële intelligentie het beste tijdstip van verzending bepaalt.
“Segment boost” helpt u om automatisch contacten in uw CRM-databank te vinden die goed lijken op contacten die succesvol gereageerd hebben op uw marketingactiviteiten.
“Spam score”-berekening van uw e-mail templates op basis van verschillende factoren zoals taalgebruik, verzendadres en de links in uw e-mailbericht.
De mogelijkheid om de inhoud en lay-out van landingspagina’s op uw website te personaliseren o.b.v. het profiel van de bezoeker. Zo kan u steeds de juiste en best passende boodschap tonen.
Dynamics 365 voor Customer Service
Een reeks verbeteringen voor het Case Management Proces en bijkomende customizatiemogelijkheden van de Case Resolution Dialog.
In de “Knowledge Base” worden de templates voor kennisartikelen verbeterd. Bovendien moeten Knowledge Base analytics toelaten om de aanwezige content beter af te stemmen op de noden.
Nieuwe omnichannel supportmogelijkheden om berichten die via diverse communicatiekanalen (telefoon, e-mail, chat) binnen komen te visualiseren binnen de Unified Service Desk.
AI-analyse verleent bijkomende inzichten in case data om patronen en trends te ontdekken met als doel om de ervaring met de klantendienst te optimaliseren.
“AI for Customer Service Insights” laat ook toe om customer service data vanuit ander toepassingen (zoals Zendesk, ServiceNow, Salesforce) te analyseren.
Dynamics 365 voor Field Service
Azure IoT Central, de wereldwijde IoT software-as-a-service (SaaS) oplossing die dient op IoT toestellen centraal te beheren, communiceert met de Field Service app om “IoT alerts” door te sturen als er service interventies vereist zijn. In de April ’19 Update wordt de integratie verder uitgewerkt met bijkomende functionaliteit voor de behandeling en opvolging van deze alerts in de Field Service app.
Nieuwe mogelijkheden voor resource scheduling die toelaten om de planning van resources te optimaliseren.
Verbetering van de “Field Service mobile application”. Er zijn al de push notifications, real-time geo tracking en de integratie met de HoloLens Remote Assist app. Nu komt er ook “time tracking” bij en kan men een checklist meegeven aan technici om de kwaliteit en de veiligheid van interventies te bevorderen.
Power Platform
De updates van het Power platform liggen vooral in de combinatie van Power BI, PowerApps, Microsoft Flow en het Common Data Service model. Hiermee heeft u de tools in handen om in uw werkomgeving op een meer eenvoudige manier rapporten, applicaties en automatische workflows te bouwen. Het is eenvoudiger gemaakt, zonder in te boeten op de technische mogelijkheden.
Belangrijke data
Vanaf 1 februari 2019 verwachten we de preview van April ’19 Update in een non-productie omgeving. Dit geeft u de kans om de update te ervaren en te evalueren vooraleer deze effectief wordt uitgerold in productie. De komende weken mag u over de April ’19 Update bijkomende nieuws verwachten van Net IT.
Op 5 april 2019 wordt de April ’19 Update algemeen beschikbaar voor productie.
Dynamics 365 en Power platform roadmap
Naast de release notes willen we u ook graag op de hoogte brengen van het bestaan van de roadmap website van het Dynamics 365 en Power platform: https://dynamics.microsoft.com/en-us/roadmap/overview/. Deze website geeft een algemeen zicht op wat de plannen zijn van Microsoft. De prioritaire zaken die we de komende 12 maanden mogen verwachten staan gegroepeerd per Dynamics app. Het Power platform brengt uiteraard gegevens samen van alle Dynamics 365 applicaties. De roadmap heeft aparte secties over Power BI, Flow & PowerApps die de nieuwe mogelijkheden aankondigen.
Heeft u vragen over de Dynamics 365 April ’19 Update? Geef ons een seintje en we helpen u graag verder.
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert. | door Sven BriesCategorie: Microsoft Dynamics 365
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering. | door Sven BriesCategorie: Microsoft Dynamics 365
Blijf op de hoogte van belangrijke updates
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!