Gepubliceerd op 19/01/2017 door Jan Hofman | Categorieën: Microsoft Dynamics 365, Microsoft nieuws
Aan het begin van een nieuw jaar worden altijd de trends voor het komende jaar onder de loep genomen. Wat zal 2017 brengen? Wij pikten er alvast vier interessante trends uit en sommen ze hieronder voor u op.
Als Microsoft Dynamics 365 partner geven we daarnaast ook graag enkele voorbeelden over hoe Microsoft op deze 4 trends inspeelt.
Digitale transformatie is niets nieuw onder de zon. We weten allemaal dat de digitale ontwikkelingen zorgen voor een totaal andere manier van werken, denken en handelen van mensen. Dat bedrijven zich hieraan moeten aanpassen om succesvol te blijven, beseffen we ondertussen ook. We verwachten dat in 2017 de digitale transformatie terug één van de belangrijkste thema’s op de agenda van vele ondernemingen zal zijn. Digitale transformatie komt erop neer dat bedrijven snel moeten kunnen innoveren. Bedrijfsprocessen moeten volledig heringericht worden om aan de behoeften van de moderne klanten en werknemers te blijven voldoen. Snelheid, flexibiliteit en een datagedreven cultuur zijn hierbij doorslaggevend voor succes.
Ook tijdens zijn openingsspeech op Microsoft’s WPC Congres benadrukte Satya Nadella, CEO Microsoft, dat de digitale transformatie de grootste opportuniteit is voor alle bedrijven in deze wereld. En dit voor de komende jaren. Het is dan ook één van Microsoft’s ambities om productiviteit en bedrijfsprocessen heruit te vinden binnen deze tijden van digitale transformatie. “We pursue this ambition in service of our customers’ digital transformations. Businesses of all sizes in every country will not just use digital technologies, but become digital companies themselves. Each company is attempting to digitally transform to achieve the same four outcomes – to engage customers, empower employees, optimize operations and transform products.” – Satya Nadella. De lancering van de nieuwe clouddienst, Microsoft Dynamics 365, past volledig binnen deze ambitie.
>> Bekijk enkele hoogtepunten van Satya Nadella’s toespraak
Artificiële intelligentie en machine learning blijft voor velen onder ons een vaag en futuristisch onderwerp. We verwachten dat in 2017 artificiële intelligentie al een stuk tastbaarder zal worden. Ook volgens onderzoeksbureau Gartner zal AI en machine learning steeds meer deel gaan uitmaken van ons dagelijkse leven. Momenteel wordt artificiële intelligentie vooral toegepast door het inzetten van chatbots en virtuele assistenten. Als u bijvoorbeeld een vraag hebt voor de helpdesk van bol.com, dan stelt u uw vraag eerst aan de chatbot. Hierbij praat u met een robot in plaats van met een mens. De helpdeskmedewerker zelf wordt pas ingeschakeld op de tweede of derde lijn. Andere gekende virtuele assistenten zijn Cortana (Microsoft), Siri (Apple) en de Google Assistant.
Gartner stelt ook dat het creëren van intelligente systemen de komende jaren een belangrijke concurrentiestrijd zal zijn voor technologieleveranciers. Microsoft zelf streeft ernaar om artificiële intelligentie en machine learning toegankelijk te maken voor iedereen – consumenten, bedrijven en ontwikkelaars – zodat iedereen van de voordelen ervan kan genieten. “That’s the essence of what AI is, it’s about helping everyone to achieve more, humans and machines working together to make the world a better place”. Onlangs nog nog maakte Microsoft op CES (International Consumer Electronics Show) bekend dat ze Cortana, Azure (cloudplatform) en Office 365 zal integreren in auto’s. “For instance, imagine that Cortana seamlessly connects you whether you’re at home or in your car. Let’s say you’re on your phone at home and tell Cortana to set up a meeting for you and your colleague the next morning at a coffee shop. The next time you get in your car, Cortana reminds you of the morning meeting and starts navigation to get you to that coffee shop.”
Ook in Microsoft Dynamics 365 zijn specifieke features beschikbaar die worden ondersteund door artificiële intelligentie en machine learning. Enkele voorbeelden hiervan zijn de relatie-inzichten feature, sentiment-analyse, productaanbevelingen, … .
Big data is al lang een trend en wordt alleen maar belangrijker. U weet het al langer dan vandaag, uw klanten laten heel wat digitale kruimelsporen achter: als ze uw website bezoeken, als ze u een vraag stellen via e-mail of via de sociale media, … . Als u alle digitale kruimelsporen bij elkaar voegt en analyseert, dan heeft u een schat aan informatie over wie uw klanten zijn en wat ze precies willen. Op die manier kan u hen persoonlijk benaderen en een ultieme klantbeleving bieden. En dat is nu net hét doel van digitale transformatie volgens Forbes: “Customer experience (including employees) is the ultimate goal of any digital transformation … Anywhere and everywhere customers can interact with your business, the experience must be consistent and positive … Use analytics to discover where customers are coming from and streamline the interaction”.
Maar hoe u het ook draait of keert, we merken dat het efficiënt omgaan met alle beschikbare data nog altijd een enorme uitdaging is bij vele bedrijven. Microsoft wil dankzij Power BI ertoe bijdragen dat organisaties en hun werknemers gemakkelijk inzicht kunnen krijgen in data uit verschillende bronnen. Aan de hand van dashboards en datavisualisaties kan elke doorsnee werknemer data op een veilige manier gebruiken en analyseren. Business intelligence komt op die manier binnen het bereik van elke organisatie en gebruiker (‘datademocratie’). Microsoft Power BI biedt bovendien een standaardkoppeling met Microsoft Dynamics 365. U kan hierdoor sneller en eenvoudiger uw klant-, verkoop-, marketing- en servicegegevens analyseren.
>> Bekijk de mogelijkheden van Microsoft Power BI
Ook Internet of Things (IoT) duikt terug op in alle lijstjes van de trends van 2017. Dat is geen verrassing, want we zien het aantal toestellen (huishoudtoestellen, industriële apparaten, auto’s, …) verbonden met het Internet voortdurend stijgen. Volgens Gartner zal het aantal verbonden toestellen tussen 2016 en 2017 met 31 procent stijgen. Tegen 2020 zal dit volgens hen zelfs oplopen tot 20,415 miljard verbonden toestellen. Al deze geconnecteerde apparaten leveren nog meer data en gegevens van klanten op. Internet of Things is dan ook onlosmakelijk verbonden met de big data trend. Artificiële intelligentie en machine learning moeten er op hun beurt dan weer voor zorgen dat er rijke inzichten kunnen gehaald worden uit al deze data.
Ook Microsoft zet voor haar ontwikkelingen volop in op Internet of Things. Een voorbeeld hiervan is ‘Connected Field Service’ binnen Microsoft Dynamics 365. ‘Connected Field Service’ lost technische problemen op alvorens dit probleem effectief gekend is bij de klant. Hoe? IoT-apparaten bij de klant worden voortdurend gemonitord waardoor afwijkingen kunnen worden gedetecteerd. De bedoeling is dat de gedetecteerde afwijkingen eerst worden hersteld vanop afstand. Pas wanneer de zelfherstellende stappen het probleem niet kunnen oplossen, kan er een technicus worden uitgestuurd. Microsoft wil er op die manier toe bijdragen dat bedrijven een veel snellere en gerichtere service kunnen verlenen.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!