Gepubliceerd op 23/05/2016 door Jan Hofman | Categorieën: ClickDimensions, Lead nurturing, Marketing, Marketing automation, Microsoft Dynamics 365
In een eerdere blogpost kon u al lezen dat wij via het e-book ‘8 succesfactoren van een CRM project’ nieuwe leads genereren. Nadat iemand het downloadformulier voor dit e-book heeft ingevuld, start er een volledige lead nurturing campagne. Gedurende 1 week zal deze persoon enkele e-mails ontvangen waarin we onze blogartikelen en andere e-books onder de aandacht brengen. De bedoeling is om deze persoon te ‘voeden’ met informatie en zo de interesse in onze producten en diensten te versterken.
Naast het e-book van de 8 succesfactoren hebben we nog andere e-books die onze websitebezoekers kunnen downloaden. Ook voor deze andere e-books wilden we lead nurturing campagnes opzetten, volgens hetzelfde scenario als het e-book van de 8 succesfactoren. Maar de vraag rees al snel: wat als een persoon al de lead nurturing campagne van het e-book ‘8 succesfactoren’ aan het doorlopen is en ondertussen nog een andere e-book downloadt, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat deze persoon niet bedolven wordt met dezelfde lead nurturing e-mails?
Hieronder leest u hoe we dit probleem hebben opgelost binnen ClickDimensions. We hebben de lead nurturing campagne voor onze e-books opgesplitst in 2 fasen:
Binnen ClickDimensions hebben we per e-book telkens een specifieke campagne opgezet.
Deze specifieke campagnes bestaan uit:
1) Het ingevulde downloadformulier van het desbetreffende e-book als startpunt (trigger).
2) Het verzenden van een eerste e-mail waarin we de link om het desbetreffende e-book te downloaden, meesturen.
3) Een e-mail interactie waarbij ClickDimensions verifieert of de persoon op de downloadlink heeft geklikt.
4) Het toevoegen van de persoon aan een specifieke marketinglijst ‘Lead nurturing e-books – CLICKS’ als de persoon wel op de downloadlink heeft geklikt. Hierbij maakt ClickDimensions zelf het onderscheid tussen een lead (de bezoeker is nog niet gekend in Microsoft Dynamics CRM) of contact (de bezoeker is al gekend in Microsoft Dynamics CRM). Bovenstaande marketinglijst gebruiken we als trigger voor een volgende fase van de campagne. Zie fase 2 hieronder.
5) Het sturen van een reminder e-mail als de persoon niet op de downloadlink heeft geklikt. In deze reminder e-mail voegen we opnieuw de link toe om het e-book te downloaden.
6) Een e-mail interactie waarbij ClickDimensions opnieuw kijkt of de persoon op de downloadlink heeft klikt.
7) Het toevoegen aan de specifieke marketinglijst ‘Lead nurturing e-books – CLICKS’, als de lead/contact wel op de downloadlink klikt.
8) Het toevoegen aan een andere specifieke marketinglijst ‘Lead nurturing e-books – NO CLICKS’, als de lead/contact niet op de downloadlink heeft geklikt. In dit geval stoppen we de campagne. We besluiten dat de persoon niet langer geïnteresseerd is, en we zullen hem daarom niet meer ‘voeden’ met extra informatie.
Naast de specifieke campagnes per e-book hebben we 1 algemene vervolg lead nurturing campagne opgezet.
Deze bestaat uit:
1) De specifieke marketinglijst ‘Lead nurturing e-books – CLICKS’, voor zowel leads als contacts, als startpunt (trigger).
2) Het verzenden van een eerste e-mail, na 3 dagen, waarin we peilen naar de mening over de gedownloade e-books en we spreken over onze andere e-books.
3) Het verzenden van een tweede e-mail, na 7 dagen, met daarin meer informatie over onze blogartikelen.
Door de opsplitsing van onze campagne in 2 fases, voorkomen we dat een lead/contact ‘gevoed’ wordt met dezelfde informatie.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!