Gepubliceerd op 30/04/2015 door Hans Van de Velde | Categorieën: Marketing, Marketing automation, Tips, tricks & how-to's
Marketing weet dat technologie belangrijk is om een organisatie uit te bouwen die de klant centraal stelt.
Als IT en marketing mekaar begrijpen en samenwerken, slagen bedrijven er in om de marketingstrategie om te zetten in realiteit.
Marketing is ongeduldig en wil campagnes snel kunnen uitrollen. IT moet durven innoveren en het oude loslaten. Om snel te gaan is het al lang niet meer mogelijk om applicaties te bouwen vanaf nul. Het is dikwijls veel interessanter om een bestaand platform uit te breiden door het te koppelen met bestaande applicaties en databanken (i.e. “hybrid cloud”). IT moet weten wat er bestaat en inzicht hebben hoe de noden van marketing kunnen ingevuld worden.
De trend is dat marketing denkt geen IT meer nodig te hebben. Maar om een marketing automation platform uit te bouwen is het noodzakelijk dat IT en marketing nauw samenwerken.
Marketing moet begrijpen dat IT verantwoordelijk is voor de beveiliging van klantgegevens en bedrijfsinformatie. Als marketing wil starten met “the next big cloud marketing platform” moet IT als security-waakhond het nodige onderzoek doen en de juiste maatregelen treffen.
IT moet begrijpen dat marketing en sales moeten kunnen beschikken over realtime klantgegevens:
• om upselling / cross-selling opportuniteiten te ontdekken
• om de evolutie van de klantwaarde te zien van één klant, een segment, een portfolio van een accountmanager, …
• om de laatste verkoopstatistieken te raadplegen t.o.v. de gestelde targets per territory, per salesteam, per verkoper, …
• om de respons te zien die een marketingcampagne oplevert
• …
Realtime toegang tot deze gegevens is een belangrijke voorwaarde voor het management om marketing- en salesinspanningen correct te kunnen sturen en concurrentieel te blijven.
Uiteraard is Rome niet in één dag gebouwd. IT en marketing moeten samen bouwen aan de roadmap om de doelstellingen in verschillende stadia te bereiken. De noodzakelijke gedeelde kennis is: weten welke gegevens nodig zijn om de juiste management beslissingen te nemen en inzicht hebben hoe de marketing strategie gerealiseerd kan worden. Als IT en marketing op gelijke voet met mekaar kunnen samenwerken om de gezamenlijke bedrijfsdoelstellingen te realiseren, ‘that’s when the magic happens’.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!