Gepubliceerd op 02/02/2024 door Robbe De Ridder | Categorie: Microsoft Copilot
Even geleden kondigde Microsoft een nieuwe tool aan: Copilot Studio. Met deze tool kun je zelf aanpassingen doen in Microsoft 365 Copilot en zelf copilots bouwen. Copilot Studio is inbegrepen in Microsoft 365 Copilot en brengt enkele krachtige conversatiemogelijkheden samen, van op maat gemaakte (custom) GPT’s tot generatieve AI-plugins en handmatige onderwerpen.
Copilot Studio klinkt nieuw, maar het is eigenlijk een product dat al lang bestaat. Microsoft heeft het gewoon in een nieuw jasje gestoken (zoals ze zo vaak doen) met een nieuwe naam en heel veel extra Copilot-functies.
Voor zij die vertrouwd zijn met Power Platform, is Power Virtual Agents geen onbekende. Het was lang dé tool om low-code chatbots te maken via bepaalde regels die je moest instellen: als iemand A zegt, dan zegt de chatbot B. Eigenlijk bouwde je in Power Virtual Agents chatbots door in te geven wat er gezegd moest worden als een gebruiker iets zei. Niet zo spannend, dus besloot Microsoft om iets anders te gaan doen met Virtual Agents.
Eind 2023 gaf Microsoft Virtual Agents een make-over. Niet alleen de naam veranderde, ook kwamen er heel wat extra snufjes bij. Zoals slimme AI die automatisch antwoorden genereert. De basis is wel hetzelfde gebleven: je kan er nog steeds chatbots mee bouwen. Laten we eens dieper duiken in de nieuwe functionaliteiten.
Met de generatieve AI-functie deel je bestanden (lokaal of via OneDrive/Sharepoint) of websites met de chatbot en op het moment dat er een vraag gesteld wordt, doorzoekt de bot al deze bestanden en websites naar een goed antwoord.
Je hoeft dus nooit meer zelf bestanden te doorzoeken want dat doet de chatbot voor jou. Je stelt gewoon de vraag en de chatbot geeft het antwoord (inclusief bronnen en referenties).
Een andere nieuwe functionaliteit is dat je de chatbot ook aan het werk kan zetten. Via plugins bepaal je zelf wat je chatbot doet. Je kan bijvoorbeeld vragen om een Sharepoint Lijst item aan te maken. Hierbij vraagt de chatbot welke informatie hij nodig heeft (bijvoorbeeld: welke lijst?) en voert dan de actie zelfstandig uit zodra een jij de juiste informatie doorgeeft in de chat.
De AI is zelfs slim genoeg om te bepalen welke plugin je nodig hebt. Vraag je hem om een rij toe te voegen aan een Excel-sheet, dan weet de chatbot dat hij de Excel-plugin moet gebruiken. Deze eigenschap wordt ook wel ‘dynamic chaining’ genoemd. Je hoeft dus niet eens zelf de triggers aan te maken.
Waar je vroeger in Power Virtual Agents (nu Copilot Studio) de chatregels zelf moest definieren, kan je dat nu overlaten aan AI. ‘Intelligent Authoring’, heet dat. Je geeft gewoon het onderwerp mee en AI doet al een groot deel van het werk voor jou.
Bij Net IT zijn we alvast erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Copilot Studio.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!