Gepubliceerd op 12/02/2015 door Hans Van de Velde | Categorieën: Lead nurturing, Marketing, Marketing automation, Microsoft Dynamics 365
Wat is marketing automation? Marketing automation omvat de automatisatie van taken die (potentiële) klanten begeleiden doorheen het aankoopproces. Het doel is om conversie te verbeteren en de kwaliteit van leads te verhogen. Marketing automation is helemaal interessant in combinatie met inbound marketinginspanningen (u wordt zelf door potentiële klanten uit de doelgroep gevonden, b.v. via uw website, zonder dat u zelf de conversatie initieert via traditionele kanalen zoals advertenties, mass e-mails, cold calling, …).
In marketing automation onderscheiden we drie peilers:
Stel u de volgende situatie voor: een nieuwe bezoeker komt anoniem op uw website. Via de webtracking maakt de marketing automation tool automatisch een anonieme gebruiker aan. Alles wat de bezoeker vervolgens bekijkt of doet wordt bijgehouden en gebundeld onder diezelfde (anonieme) gebruiker. Zodra deze anonieme gebruiker gegevens over zichzelf prijs geeft, b.v. door het invullen van een formulier, beschikt u over persoonsgegevens. Alle gegevens (gedrags- en persoonsgegevens, persoonlijke voorkeuren, … ) worden gekoppeld aan dezelfde gebruiker en op die manier bouwt u een digitaal profiel op van uw (potentiële) klant.
Profiling van gebruikers behoort tot de basis van marketing automation.
Als marketeer tekent u de strategische aanpak uit om via marketingcommunicatie de betrokkenheid van uw klanten op te bouwen en hen te inspireren tot actie. Met marketing automation software configureert u de flow van de campagne. U stelt zelf het startpunt of de trigger in, b.v. na het downloaden van een whitepaper, de inschrijving op een evenement, de aanvraag van een trial account, de aanvraag van een offerte, e.d.
Hierna ontvouwt de ganse campagne flow zich automatisch op maat van de klant, afhankelijk van een aantal condities in de profielgegevens en afhankelijk van de opeenvolgende reacties van de klant op de ontvangen content.
In een solution sales context kan u marketing automation toepassen om de kwaliteit van leads te verhogen en om te weten te komen welke leads klaar zijn om te kopen. Daarom geven we een score aan elke activiteit van de lead (lead scoring). Door het toepassen van lead scoring werkt u toe naar beter gekwalificeerde leads. Het uitgangspunt hiervoor is dat geïnteresseerde leads zich informeren en de aangeboden informatie effectief bekijken.
Voorbeeld Lead Scoring:
Bezoeken productpagina: | 5 punten |
Bezoeken specifieke blogpost | 3 punten |
Downloaden whitepaper | 10 punten |
Totaal | 18 punten |
Voor leads met een relatief hoge score achten we de kans groot dat er echte interesse is. Deze leads komen in het vizier voor uw salesteam voor verdere afhandeling. Leads met relatief lage score blijven voorlopig onder de vleugels van marketing.
Ook na de verkoop kan marketing automation u helpen om de relatie met uw klant te onderhouden. Wanneer u de digitale activiteiten van uw klanten blijft volgen leert u hen nog beter kennen. Deze inzichten kan u gebruiken om de conversatie aan te sturen en nieuwe opportuniteiten te creëren.
U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!