Zoeken op relevantie in Microsoft Dynamics 365

Gepubliceerd op 22/01/2021 door | Categorieën: Microsoft Dynamics 365, Microsoft Power Platform

In Microsoft Dynamics 365 kan u snel informatie van bedrijven, contactpersonen, potentiële klanten, … terugvinden via de handige zoekfunctie “Relevance Search” of “Zoeken op relevantie”.

“Zoeken op relevantie” gebruikt Microsoft Azure waardoor zoekacties ook uitgevoerd worden buiten de Dynamics 365-omgeving. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de twee andere zoekfuncties in Dynamics 365, “Snel zoeken” en “Geavanceerd zoeken”, en zorgt voor betere zoekresultaten. Zeker als u niet weet waar u precies informatie snel kan terugvinden in uw business applicaties.

Wat zijn de andere voordelen van “Zoeken op relevantie”?

  1. U krijgt snelle en uitgebreide zoekresultaten van meerdere entiteiten in één lijst, gesorteerd op relevantie. De zoekopdracht is dus niet beperkt tot een bepaalde entiteit, zoals bij “Snel zoeken”.
  2. Er worden overeenkomsten gevonden met elk woord in de zoekterm in elk veld in de entiteit. Deze overeenkomsten kunnen ook vervoegde woorden zijn, zoals ‘stroom’, ‘stromen’ of ‘stroomde’.
  3. Ook documenten opgeslagen in Microsoft Dataverse kunnen worden doorzocht, zoals ook documenten toegevoegd aan notities, e-mails of afspraken.
  4. Met een set filters en facetten kan u dieper in de zoekresultaten graven zonder dat u de zoekopdracht steeds opnieuw moet verfijnen.
  5. U kan zowel zoeken naar records die met u zijn gedeeld, als records waarvan u eigenaar bent.

Sinds november 2020 is er een nieuwe versie van deze specifieke zoekfunctie. Om deze vernieuwde “Zoeken op relevantie” te kunnen gebruiken, moet uw systeembeheerder deze eerst inschakelen in het Power Platform-beheercentrum. Meer informatie hierover vindt u op de volgende websitepagina: https://docs.microsoft.com/nl-nl/power-platform/admin/configure-relevance-search-organization

Net IT Blog Zoeken op relevantie screenshot

Zodra deze “Zoeken op relevantie” functie is ingeschakeld, kan u deze gebruiken binnen zowel alle Dynamics 365-apps en alle modelgestuurde Power Apps.

Wat is nieuw?

1. Duidelijkere zoekbalk

De zoekbalk staat nu bovenaan elke pagina in uw app. Deze is altijd beschikbaar om een nieuwe zoekopdracht te starten en snel de informatie te vinden die u zoekt.

Net IT Blog Zoeken op relevantie zoekbalk screenshot

2. Geen zoekopdracht vereist om recente rijen te zien

Als u in het zoekvak klikt, dan ziet u onmiddellijk al uw recente zoekopdrachten en recent geopende rijen.

Net IT Blog relevance search first click screenshot

De recent geopende rijen staan bovendien gegroepeerd op tabeltype, zodat u snel de lijst met resultaten kan doornemen en begrijpen.

Net IT Blog Relevance Search zoekopdracht screenshot
1. Recente zoekopdrachten
2. Recent geopende rijen

3. Snelle weergave van suggesties

Terwijl u in het zoekvak typt, dan worden er zoekresultaten voorgesteld.

Net IT Blog relevance search suggested results

4. Verbeterde weergave van zoekresultaten

De weergave van zoekresultaten is nu overzichtelijker en bestaat uit verschillende tabbladen. Het tabblad ‘Topresultaten’ wordt automatisch als eerste geopend en toont de 20 beste resultaten voor uw zoekopdracht, met rijen gegroepeerd op entiteit / tabel. Met de andere tabbladen kan u inzoomen op een specifieke entiteit, zoals “Team Projects” in het voorbeeld hieronder. Het filterpaneel wordt telkens bijgewerkt om de set filters en facetten weer te geven die relevant zijn voor die specifieke entiteit. Met deze filters en facetten kan u dieper in de gegevens duiken zonder dat u continu de zoekparameters moet wijzigen.

Net IT Blog Relevance Search resultatenpagina screenshot
1. Topresulaten: toont de resultaten die het beste overeenkomen met de zoekquery.
2. Tabeltype: als u uw zoekresultaten wilt beperken tot een specifieke entiteit / tabel, dan selecteert u het tabblad van de gewenste entiteit.
3. Naam: toont de naam van de rij.
4. Gemaakt op: toont wanneer de rij is gemaakt.
5. Meer tonen: selecteer om meer resultaten weer te geven.
6. Filters: verfijn de zoekresultaten door filters te gebruiken. U kan filteren op rijtype, eigenaar, gemaakt op en gewijzigd op.
7. Alles wissen: selecteer om alle filters te wissen.
8. Eigenaar: selecteer uw gebruikersnaam om rijen te zoeken waarvan u de eigenaar bent.
9. Wissen: wist alleen de filter Eigenaar. Let op: u ziet deze filter alleen als de filter Eigenaar is geselecteerd.
10. Gewijzigd op: filter de zoekresultaten op wanneer de rij voor het laatst is gewijzigd.
11. Gemaakt op: selecteer een tijdsbereik om rijen te zoeken die in het geselecteerde tijdsbereik zijn gemaakt.

** Naast de “Zoeken op relevantie” kan u ook “Snel zoeken” en “Geavanceerd zoeken”. Een vergelijking vindt u op deze websitepagina: Zoekopties in Microsoft Dataverse – Power Apps | Microsoft Docs


Wilt u graag meer info? Contacteer ons!


Lees meer

Techniekers krijgen meer gedaan met Microsoft Dynamics 365 Copilot
Microsoft Dynamics 365 Copilot stelt verkopers nét die content voor die het salesproces verbetert.
Zo helpt Microsoft Dynamics 365 Copilot je marketingcampagne sneller van concept tot lancering.

Blijf op de hoogte van belangrijke updates

U wilt op de hoogte blijven van alle CRM tips en trends en nieuws over Microsoft Dynamics 365 & Power Platform? Schrijf u nu in en ontvang alle nuttige info elke maand in uw mailbox. Stay tuned!